Vegetarische Slager komt met vegetarische rookworst
- Food-en-retail
- 3 jan 2014 @ 12:06
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - FoodInnovatie
- 3 jan 2014 @ 12:06
- Redactie Food en Retail
De retailformule de Vegetarische Slager van Jaap Korteweg (foto) c.s. groeit als kool. De opening van een eigen fabriek is nu de volgende stap, meldt de oprichter. Hij wil vleesvervangers maken die de smaak en structuur van echt vlees zeer dicht benaderen. Om zijn doel te bereiken is onder meer uitbreiding van het assortiment van belang. Naast vleesbeleg voor op brood, wordt hard gewerkt aan een vegetarische rookworst. ‘Het is een enorme uitdaging, maar het gaat lukken.’
Een deel van de nieuwe producten van de Vegetarische Slager zal samen met andere bedrijven worden ontwikkeld. Namen wil hij niet noemen, maar Korteweg stelt dat binnenkort een samenwerking met ‘een vleesmerk’ wordt aangekondigd. ‘Bedrijven die vlees verkopen willen steeds vaker ook een vegetarische lijn hebben. Wij gaan dat samen met zo’n partij doen, gewoon met ons beider merknamen op de verpakking.’ Sinds de opening van de eerste eigen winkel in Den Haag in 2010, verdubbelt de omzet van het bedrijf elk jaar. In 2013 kwam de teller op ongeveer € 3 mln, vertelt Korteweg aan de keukentafel van zijn huis in Maarssen. Het bedrijf draaide in 2013 break-even, meldt het FD. Het assortiment is al te vinden in de schappen van Jumbo, Coop, Deen, Hoogvliet en het Belgische Delhaize. Ondanks meerdere gesprekken met Albert Heijn wil die supermarktketen nog niet aan het vegetarische vlees. ‘Het enige argument dat wij gehoord hebben, is de prijs. Vreemd, want bij die andere supermarkten lopen de producten goed.’ Hierbij lijkt te worden vergeten dat Albert Heijn grootscheeps zaken doet met de Israelische vleesvervanger Tivall, dat tegenwoordig ook onder eigen huismerk wordt verkocht. Ook bij Korteweg melden zich enthousiastelingen die het concept willen franchisen en lopen onderhandelingen met bedrijven uit Brazilië en India, die het ‘vlees’ in licentie willen produceren, aldus het FD. ‘Er komt veel op ons af. De uitdaging voor 2014 wordt goede keuzes te maken en opportunisten te onderscheiden van mensen aan wie we iets hebben.' De opening van een eigen fabriek voor onder andere vegetarische rookworst, noemt de ondernemer 'zo goed als zeker.' (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Hoogvliet
- bio-industrie
- gehaktbal
- zeewier
- Deen
- Jumbo
- innovatie
- retail
- slagerij
- Delhaize
- rookworst
- Albert Heijn
- Coop
- plantaardig vlees
- Jaap Korteweg
- MVO
- Vegetarische Slager
- vleesvervanger
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing