Grote rel rond octrooi rode paprika

Grote rel rond octrooi rode paprika
  • Food-en-retail
  • 6 feb 2014 @ 12:09
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatiePolitiek

Meer dan 30 landbouworganisaties in Europa hebben bezwaar ingediend tegen een octrooi van het Zwitserse zadenbedrijf Syngenta op een eigenschap van rode paprika's. 'Met octrooien op dit soort natuurlijke eigenschappen versterken bedrijven zoals Syngenta en het Amerikaanse Monsanto hun machtspositie in de wereldwijde zaadhandel.'

Het Europees Octrooi Bureau (EOB) verleende het octrooi op de 'uitvinding' van Syngenta in mei vorig jaar. Daarmee verkreeg het bedrijf de rechten over alle zaden voor paprika en pepers, en paprikaplanten en -vruchten, die resistent zijn tegen de witte vlieg.

Paprika is van ons allemaal
'Als een tuinder in de toekomst een paprika-ras wil met een resistentie tegen dat insect, moet hij kiezen voor het door Syngenta ontwikkelde ras', legt Van Ruiten uit. Volgens hem worden Nederlandse paprikatelers door het octrooi beperkt in hun rassenkeuze. Daarnaast maakt Syngenta's claim op een eigenschap van de paprikaplant het moeilijker om nieuwe rassen te ontwikkelen door middel van kruising van bestaande rassen. 'De resistentie tegen de witte vlieg is nog maar bij een paar rassen aanwezig', stelt Van Ruiten in Het Parool. 'Normaal kun je de eigenschap verspreiden door rassen te kruisen, zodat bijvoorbeeld ook gele paprika's resistent worden tegen de witte vlieg. Zo kan het gebruik van biologische en chemische gewasbeschermingsmiddelen worden ingeperkt. Maar dat gaat nu niet zo makkelijk.'

Machtspositie
Met octrooien op dit soort natuurlijke eigenschappen versterken bedrijven zoals Syngenta en het Amerikaanse Monsanto hun machtspositie in de wereldwijde zaadhandel, klaagt ook Bionext. Volgens de ketenorganisatie is het de eerste keer dat een zo breed gedragen bezwaar bij het EOB wordt ingediend. De organisaties die bezwaar maken, komen uit 27 verschillende landen. Nederland telt in totaal ongeveer vierhonderd paprikatelers. Zij oogsten jaarlijks zo'n 390 duizend ton paprika's. Hiervan is ongeveer 70 procent bestemd voor de export. (bron: Het Parool)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken