'Klantenpanels geven meer informatie dan accesspanels'

'Klantenpanels geven meer informatie dan accesspanels'
  • Food-en-retail
  • 3 feb 2014 @ 09:14
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • DesignonderzoekConsumenten

Feedback van klantenpanelleden is onmisbaar voor marktonderzoek, stelt MWM2, een bureau voor toegankelijk online en mobiel onderzoek. 'Klantenpanels zijn vanwege de betrokkenheid van de panelleden en de uitgebreide toelichting op antwoorden waardevoller dan accesspanels', zo blijkt uit vers, eigen onderzoek van MWM2. 'Dit terwijl het beeld bij veel opdrachtgevers juist is dat de feedback van klantenpanelleden minder kritisch en betrouwbaar is dan die van de gemiddelde consument. In het onderzoek werd gekeken naar feedback over productproposities, imago en aankoopintentie.'


Vanuit de markt wordt vaak gedacht dat de feedback van klantenpanelleden minder bruikbaar is. Dit komt doordat klantenpanels uit een groep betrokken klanten bestaan. De veronderstelling is dat de mensen die zich aanmelden voor een klantpanel wel ‘fan’ van het bedrijf moeten zijn. Accesspanels bestaan vooral uit niet-klanten, die ingekocht worden. Deze zouden dus neutraler moeten zijn. Uit het onderzoek blijken echter twee belangrijke punten, ontdekte MWM2:
1. Klantenpanelleden zijn niet positiever over imago of productproposities dan niet-klanten; en
2. Klantenpanels bieden extra inzichten over imago, productproposities en aankoopintentie door uitgebreidere feedback te leveren.


Voordelen klantpanels
Klantenpanels bieden diverse extra voordelen. Zo zijn klantpanelleden vaak explicieter in hun mening; ook een negatieve mening steken zij niet onder stoelen of banken. De hogere mate van betrokkenheid manifesteert zich op meerdere manieren. Zo geven klantpanelleden bijvoorbeeld gemiddeld 25 procent meer toelichting op de vraag waarom iets hun wel of niet aanspreekt. Ook nemen zij 25 procent langer de tijd om vragen te beantwoorden. 'Niet alleen bieden klantenpanels meer uitgesproken en meer betrokken respondenten. Ook nemen ze meer de tijd en geven ze meer toelichting. Voor elke marketeer, communicatiespecialist of marktonderzoeker zijn dit de meest waardevolle eigenschappen van respondenten', aldus Govert van den Bos van MWM2. Die afkorting staat overigens voor 'Meer Weten van Mensen en Markten'. (PvWK)

Meer over MWM2, klik hier.




 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken