Masterplan winkelleegstand gereed

Masterplan winkelleegstand gereed
  • Food-en-retail
  • 17 feb 2014 @ 09:06
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • ConsumentenZakelijkWinkelen

Het probleem van leegstaande winkelpanden kan alleen opgelost worden door samenwerking op lokaal, regionaal en provinciaal niveau door marktpartijen en overheid. Dit is de belangrijkste conclusie van het rapport ‘Winkelgebied van de Toekomst’ dat Detailhandel Nederland vandaag presenteert. Voorafgaand aan de komende gemeenteraadsverkiezingen worden gemeenten opgeroepen dit onderwerp op te nemen in de nieuwe coalitieakkoorden. Via onderstaand bericht op het MarketingTribune Food&Retail-platform is voor onze lezers het volledige rapport gratis te downloaden.

Een groot aantal landelijke partijen, verenigd in de 'Winkeltop' van VNO-NCW en MKB Nederland, spreekt zich uit om gezamenlijk te gaan werken aan het terugdringen van winkelleegstand. Dat meldt Detailhandel Nederland.

“Deze samenwerking tussen publieke en private partijen is uniek”, zegt Jan Meerman, voorzitter van de Winkeltop en Detailhandel Nederland. Het grootste gemeenschappelijke belang is de aantrekkelijkheid van een winkelgebied voor de consument. Minister Kamp van Economische Zaken in het voorwoord van het rapport: “Wanneer een winkelier gedwongen moet stoppen is dat vaak voor hem, zijn familie en personeel, een groot persoonlijk drama. Maar het raakt ook ons, als burger en als consument, omdat winkels en winkelgebieden een belangrijke rol vervullen in ons leven.”

Het onderzoek ‘Winkelgebied van de Toekomst’, uitgevoerd door Platform31, in opdracht van Detailhandel Nederland en het G32-stedennetwerk, presenteert meer dan vijftig maatregelen die winkelleegstand op moeten lossen. Makelaars, vastgoedeigenaren, projectontwikkelaars, winkeliers, gemeenten en provincies gaan zich inzetten om de winkelgebieden aantrekkelijk te houden. Yvonne van Mierlo, wethouder gemeente Helmond en voorzitter pijler Economie van de G32: “Cruciaal voor de toekomst van winkelgebieden is goede publiek-private samenwerking op lokaal en regionaal niveau. De aanbevelingen uit het rapport bieden gemeenten inspiratie. Het rapport biedt zinvolle bouwstenen voor de nieuwe coalitieprogramma’s.”

Het ‘Winkelgebied van de Toekomst’ ontstaat door duidelijke toekomstbestendige keuzes te maken; wat blijft winkelgebied en wat niet? Het is in ieder geval ‘schoon, heel, veilig, bereikbaar en betaalbaar’ en speelt in op de door de consument gewenste vorm van winkelen. Verder wordt in het winkelgebied geanticipeerd op verschillende trends, vindt publiek-private samenwerking plaats en worden detailhandelsontwikkelingen bovengemeentelijk afgestemd. Daarnaast bevat het rapport de meest relevante trends in winkelgebieden en de verschillende belangen van alle betrokken partijen.

De winkelleegstand is de laatste jaren flink toegenomen. In sommige gemeenten staat zelfs meer dan 20% van de winkelpanden leeg. Voor winkeliers is deze ontwikkeling desastreus: leegstaande panden in een winkelstraat leiden al snel tot spookstraten, met verloedering tot gevolg. Winkelgebieden die geen toekomst meer hebben moeten worden getransformeerd. Meerman: “In tegenstelling tot wat mensen vaak denken, wordt leegstand niet alleen veroorzaakt door de economische crisis. Het probleem lost zich dan ook niet vanzelf op wanneer de economie weer aantrekt. Als we niets doen neemt het probleem hand over hand toe. Samenwerking voor winkelgebieden van de toekomst is nu cruciaal.”

Klik hier voor het volledige onderzoek (138 pag. in pdf)

Op 12 februari was er een gelijknamig congres ‘Winkelgebied van de Toekomst’ in Gouda waar alle partijen aanwezig waren en het onderzoeksrapport ‘Winkelgebied van de Toekomst’ overhandigd werd aan de minister van Economische Zaken. Meer informatie hierover vindt u op www.winkelgebiedvandetoekomst.nl.


 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken