Persgroep rectificeert bericht 'Natuurwinkel meest bezochte biologische supermarkt'

Persgroep rectificeert bericht 'Natuurwinkel meest bezochte biologische supermarkt'
  • Food-en-retail
  • 20 feb 2014 @ 09:30
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekWinkelen

Het Foodonderzoek van de Persgroep Advertising en Newcom Research & Consultancy meldde op 6 februari j.l. aan te tonen dat de Natuurwinkel de nummer 1 biologische supermarkt is, gevolgd door Ekoplaza en Marqt. 'Uit het onderzoek blijkt ook dat hoe bewuster de consument, hoe kritischer hij is over de afkomst van voedingsmiddelen. En hoe vaker het koopgedrag door voedselaffaires negatief wordt beïnvloed. Aan het Foodonderzoek over voedselbeleving in Nederland deden ruim 2.200 consumenten mee, waarvan het gros Persgroep-lezers.' N.B. aan dit bericht is op 20/2/'14 een extra verklaring door de Persgroep toegevoegd. Zie onderop.

'Het oorspronkelijke, nu gerectificeerde bericht:

'De top 5 meest bezochte biologische supermarkten zijn:

1. Natuurwinkel

2. Ekoplaza

3. Marqt

4. Estafette

5. Organic

Op basis van opvattingen over en beleving van voeding is in het Foodonderzoek een segmentatie gemaakt in type ‘foodies’. Grey foodies (21%) eten niet gezond en hechten geen belang aan het consumeren van duurzame producten. Blue foodies (35%) eten af en toe gezond en letten niet echt op de herkomst van producten. Orange foodies (26%) eten overwegend gezond en proberen te letten op de herkomst van producten. Green foodies (18%) eten altijd gezond en hechten veel belang aan duurzame producten.

Het onderzoek toont aan dat tweederde van de Green foodies een biologische supermarktbezoeker is; aanzienlijk meer dan de overige groepen (Orange foodies: 40%, Blue foodies: 28% en Grey foodies: 13%). Orange en Green foodies zijn kritischer over de afkomst van voedingsmiddelen en hebben minder vertrouwen in de voedingsmiddelenindustrie dan Grey en Blue foodies. Met name Green foodies maken zich zorgen over voedingsmiddelen wanneer zij boodschappen doen; hun koopgedrag wordt dan ook het meest beïnvloed door voedselaffaires.

Aan het Foodonderzoek hebben voornamelijk lezers van de Persgroep deelgenomen. Trouw bereikt bovengemiddeld de Green foodie, maar ook de Volkskrant en Het Parool scoren bij deze groep boven het gemiddelde. Het AD bereikt voornamelijk Grey en Blue foodies.

Over het Foodonderzoek
De beschreven resultaten zijn afkomstig uit het Foodonderzoek, uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy, in opdracht van de Persgroep Advertising. Het onderzoek is online uitgevoerd onder 2.274 personen, afkomstig uit het onderzoekspanel van Newcom en de lezerspanels van het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool. 

Over de Natuurwinkel
'De Natuurwinkel is meer dan een logo op de deur. Meer dan een winkel in natuurvoeding. Wij zijn natuurliefhebber in hart en nieren en delen onze passie en kennis graag met jou. Door de essentie van Natuurwinkel te laten zien en jou te laten voelen, proeven en delen in al het moois wat de natuur ons te bieden heeft', zegt de nummer 1 over zichzelf.'

Rectificatiebericht nagekomen 20/2/'14:
In het Foodonderzoek van de Persgroep Advertising en Newcom Research & Consultancy is helaas in één van de vragen een fout geconstateerd in de vraagstelling. Er is een vraag gesteld over hoe vaak men een aantal biologische supermarkten bezoekt en bij het noemen van ‘Natuurwinkel’ is niet gespecificeerd dat het gaat om de winkel met de naam ‘de Natuurwinkel’. Hierdoor is de kans groot dat respondenten in het onderzoek ‘Natuurwinkel’ hebben geïnterpreteerd als zijnde de gehele productcategorie van natuurwinkels en/of biologische supermarkten. Hierdoor geeft de top 5, die eerder gepubliceerd is in het persbericht van de Persgroep Advertising d.d. 4 februari jl., een vertekend beeld. Wij bieden hiervoor onze excuses aan, aan de supermarkten die in deze top 5 genoemd zijn en voor het ongemak dat mogelijk is ontstaan door deze publicatie.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken