Nep-Starbucks zet winkelstraat op zijn kop

Nep-Starbucks zet winkelstraat op zijn kop
  • Food-en-retail
  • 12 feb 2014 @ 09:36
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • PRActivatie

Even de Starbucks fokken. Het lijkt een gewoon Starbucks-filiaal. Het logo klopt, de inrichting klopt, de keus aan koffiesoorten is vertrouwd. Zelfs de muziek-cd's zijn identiek, behalve dat op de hoesjes 'Dumb' gestempeld is. In Los Angeles ging de Dumb Starbucks open. Satire, zeggen de eigenaars. Grote overtreding van copyright, zeggen advocaten. Laatste nieuws: De Canadese komiek Nathan Fielder blijkt achter de nep-StarBucks te zitten.

Naar verluidt opende Fielder de koffiezaak voor een aflevering van zijn programma Nathan for you, dat te zien is op de zender Comedy Central. De show staat bekend om de grappen die het uithaalt met kleine bedrijven. Bekijk hieronder de toelichting van Fielder. Daarin zegt hij dat het niet om een grap gaat, maar dat hij serieus van plan is om het bedrijf uit te bouwen tot een succes.

Pure satire?
“We gebruiken gewoon hun naam en logo om marketingredenen. Omdat we het woord “dom” toevoegen, bespotten we feitelijk Starbucks, waardoor we van hun handelsmerk gebruik mogen maken, volgens een wet op ‘fair use’.” Om juridische redenen moet Dumb Starbucks volgens de eigenaren dus worden beschouwd als satirische kunst.

Juridische stappen
Maar die vlieger zou wel eens niet op kunnen gaan, luidt de analyse van Z24!. "Starbucks' potential case against 'Dumb Starbucks' is not a slam dunk", zegt bijvoorbeeld Jessica Levinson, professor op de Loyola Law School in fraai Amerikaans. 'Starbucks laat weten zich te beraden op juridische stappen. Vorig jaar stuurde het koffie-imperium nog een deurwaarder op het dak van een dorpscafeetje in Amerika. De reden: het café serveerde bier met de naam Frappicino, en dat leek te veel op de Frappucino-koffie van Starbucks', aldus Z24!. Een advocaat in Los Angeles zei tegen de Los Angeles Times dat Dumb Starbucks “een copyright-overtreding op steroïden” is. Volgens hem zou de statire-bepaling in de Amerikaanse wet in dit geval geen bescherming bieden aan de Dumb Starbucks. In elk geval is Fielders (zie filmpje hieronder) plan qua PR geslaagd. Hij haalde nu zelfs het platform Food&Retail van MarketingTribune in de Lage Landen. (PvWK, bronnen RPB, Z24!, LAT, USA Today)

Meer info, de Tweets en beeld.

 



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken