Pepsi lanceert Pepsi Next met stevia en 30% minder suiker

Pepsi lanceert Pepsi Next met stevia en 30% minder suiker
  • Food-en-retail
  • 25 feb 2014 @ 00:02
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekInnovatieFood

Pepsi introduceert Pepsi Next, naar eigen zeggen 'de grootste innovatie op de Nederlandse colamarkt in ruim twintig jaar'. Pepsi Next bevat 30% minder suiker en wordt gezoet met stevia extract, 'met behoud van de echte colasmaak'. Met de nieuwe colavariant speelt Pepsi als eerste A-merk cola in op de trend om bewuster met voeding om te gaan, 'met behoud van smaak'. Er bestaan reeds huismerken cola met stevia. MarketingTribune spreekt Kim Potters, als marketing manager bij PepsiCo verantwoordelijk voor de lancering in Nederland. 'Stevia is zeker nog niet uitgespeeld in de markt.'

Nederland is, na Australië en Frankrijk, één van de eerste landen waar Pepsi Next verkrijgbaar is. Pepsi Next stroomt de komende weken in bij alle supermarkten. Met Pepsi Next creëert Pepsi een nieuwe Pepsi-soort in de frisdrankmarkt, tussen de traditionele met suiker gezoete cola’s en de cola’s die geen suiker bevatten. Bijna driekwart van de Nederlanders wil minder suikers in voedingsmiddelen, blijkt uit een rapport van GfK (2011). Ook in verschillende edities van MarketingTribunes Jongereniconen werd deze tendens al voorzien. Een icoon voor 2014 is stevia cola. Wij stellen er vier vragen over aan de eindverantwoordelijke.

1. Stel jezelf graag voor, wat is je functie binnen PepsiCo?

Ik ben Kim Potters, Marketing Manager bij PepsiCo. Ik ben verantwoordelijk voor het beverages team in Nederland en stuur alle marketingactiviteiten aan voor merken als Pepsi, 7UP, Mountain Dew en Gatorade. Pepsi maakt hier verreweg het grootste deel van uit. Vrumona is onze bottelaar (zij maken, distribueren en verkopen het product). De marketingactiviteiten ondernemen we samen, in nauwe samenwerking.

2. Kun je kort uitleggen waarom Pepsi met Next komt.

Pepsi Next speelt op twee trends die wij zien in de markt. In de eerste plaats zijn consumenten steeds bewuster bezig met voeding en zoeken naar verantwoordere alternatieven. Bijna driekwart, namelijk 72% van de Nederlanders geeft aan dat zij minder suikers willen in voedingsmiddelen, dit blijkt uit een rapport van GfK uit 2011. Daarnaast geven consumenten aan de smaakbeleving erg belangrijk te vinden. Kort gezegd, we willen best verantwoorder leven en op ons eten letten, maar we willen geen concessies doen aan smaak. Pepsi Next speelt in op deze behoeftes en bevat 30% minder suiker en stevia extract, met behoud van de echte colasmaak. We creëren hiermee een nieuwe colasoort die er voorheen niet was. Met Pepsi Next richten we ons op de regular cola drinker die met Pepsi Next een verantwoorder alternatief heeft, met dezelfde volle smaak. Ook andere producten in het portfolio van Vrumona passen in dit plaatje. Wij investeren dit jaar ook extra in marketing om Pepsi en Pepsi Next op de kaart te zetten.

3. Het persbericht opent met de zin “Pepsi introduceert Pepsi Next, de grootste innovatie op de Nederlandse colamarkt in ruim twintig jaar.” Echter in november 2013 zagen wij al cola met stevia van het Albert Heijn-huismerk in de winkel staan (zie ook MT22/2013, pag. 45). Waarom dan die claim? Is Pepsi juist niet wat aan de late kant met stevia?

Pepsi Next is een innovatie in de Nederlandse colamarkt van grote omvang. Pepsi is de eerste A-merk cola die de claim 30% minder met stevia extra én behoud van de echte colasmaak maakt. Vooral in de echte colasmaak zit ons onderscheidend vermogen. Stevia als toevoeging in producten is inderdaad niet nieuw, maar vergeet niet dat de Europese Unie dit pas sinds 2011 toestaat. Uit ons onderzoek -uitgevoerd door Motivaction onder ruim 1000 Nederlanders- blijkt dat ongeveer 40% stevia kent als vervanger van suiker. Hier valt dus nog veel terrein te winnen en stevia is zeker nog niet uitgespeeld in de markt. Natuurlijk heeft innovatie niet stil gestaan in de colamarkt, maar dit is wel een nieuwe doorbraak van grote omvang. Die voortrekkerspositie hebben we altijd al gehad in de markt. In 1981 introduceerde Pepsi als eerste een lightvariant: Pepsi Light. En in 1993 als eerste een variant zonder suiker met maximale colasmaak: Pepsi Max. Nu, na ruim twintig jaar, is het tijd voor de volgende innovatie: een colavariant met 30% minder suiker en stevia extract. Om de grootsheid van deze innovatie te onderstrepen betreft het ook een volledige introductie in alle formaten die we van Pepsi kennen, de 1,5 literfles, de 0,5 literfles en het 33cl blik.

4. Wat zijn jullie verwachtingen van Pepsi Next op de Nederlandse markt en hoe wordt de lancering verder ondersteund? Welk bureau maakt de campagne?

Pepsi Next zal met name de reguliere coladrinker aanspreken die enerzijds de echte colasmaak belangrijk vindt, maar ook op zoek is naar een verantwoorder alternatief voor suikers. We verwachten met Pepsi Next in te kunnen spelen op de groeiende behoefte naar meer verantwoorde alternatieven in voeding, zonder concessies te hoeven doen aan genot en plezier. Pepsi Next wordt geïntroduceerd met een impactvolle 360˚ communicatieaanpak waarin alle relevante media en middelen worden ingezet om Pepsi Next te ondersteunen. Denk hierbij aan: een tv-commercial vanaf april, een PR-aanpak, POS, tastings, sampling en promoties. De TV commercial is ontwikkeld binnen het internationale BBDO netwerk, met de lokale doorvertaling door FHV BBDO. De activatie en PR activiteiten hebben we ondergebracht bij Het PR Bureau. Winkelvloeractiviteiten worden door Opvallers en Firm ontwikkeld.
 

(tekst: PvWK)



achtergrondinfo:


Over PepsiCo
PepsiCo Nederland is onderdeel van PepsiCo (PEP, NYSE), een van de grootste voedingsmiddelen- en drankenbedrijven ter wereld met een netto-omzet van ruim 65 miljard dollar. PepsiCo voert een groot aantal merken, waarvan er 22 een jaarlijkse omzet hebben van meer dan 1 miljard dollar. De divisies Quaker, Tropicana, Gatorade, Frito-Lay en Pepsi Cola bieden honderden smakelijke producten die wereldwijd populair zijn. De werknemers van PepsiCo zijn verbonden door een gezamenlijke visie op duurzame groei, Performance with Purpose. Daartoe investeert PepsiCo in een gezonde toekomst voor mens en omgeving. En dat leidt volgens PepsiCo ook tot een succesvollere toekomst voor het bedrijf zelf. PepsiCo biedt een breed scala aan voedingsmiddelen en dranken dat is aangepast aan de lokale smaak; er wordt continu gezocht naar innovatieve manieren om de milieu-impact verder te beperken, onder meer door energie- en waterbesparing en minimaal gebruik van verpakkingen; PepsiCo biedt zijn medewerkers een prettige werkomgeving en respecteert en ondersteunt de lokale gemeenschappen waarin het bedrijf actief is, ook in de vorm van investeringen. Voor meer informatie: www.pepsico.com. Als PepsiCo Nederland voeren wij bekende sterke merken als Pepsi, 7UP, Mountain Dew, Gatorade, Tropicana, Looza, Quaker, Lay's, Doritos, Duyvis, Snack a Jacks en Smiths en staan we in Nederland in de top 6 van voedingsmiddelenbedrijven. In Nederland werken er zo’n 750 mensen op vier vestigingen, waaronder drie productielocaties. Voor meer informatie: www.pepsico.nl.

Over Vrumona
Vrumona is een toonaangevende leverancier van frisse dranken in Nederland. In Nederland is Vrumona de licentiehouder en leverancier van de merken Pepsi, 7UP, Gatorade en Mountain Dew. Daarnaast heeft Vrumona vele eigen merken onder beheer, zoals Crystal Clear, SiSi, Royal Club, Climax, Sourcy Vitaminwater en Sourcy. Vrumona is 100% onderdeel van Heineken N.V. In Nederland werken bij Vrumona ongeveer 400 mensen. 'Vrumona's streven is om een betrouwbare, service georiënteerde en innovatieve organisatie te zijn, waarbij de consument centraal staat. Dit komt tot uiting in het gevarieerde aanbod van top kwaliteit drankmerken.'
 


Dit is een advertentie voor Pepsi Next uit de V.S.: '60% minder suiker', door toevoeging van kunstmatige zoetstoffen. In Nederland, Frankrijk en Australie speelt het natuurlijke stevia een belangrijker rol bij het zoeten van Next. D
e samenstelling van Pepsi Next in de V.S. is dus anders, in Nederland zit er 30% minder suiker in en wordt een eigen introductie-campagne gevoerd. 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken