Winkeliers: 'Staatssecretaris stop accijnsdrama!'
- Food-en-retail
- 3 feb 2014 @ 11:15
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - KlantPrijs
- 3 feb 2014 @ 11:15
- Redactie Food en Retail
Van de in het Belastingplan 2013 beoogde accijnsverhoging van 371 miljoen euro is niets terecht gekomen, blijkt uit onderzoek. Intussen zitten slijters aan de grens in de shit. Detailhandel Nederland ziet een unieke kans voor de beoogde, nieuwe staatssecretaris van Financiën, Eric Wiebes (VVD), om de economie in de grensstreek 'te redden' door de accijnzen te harmoniseren met België en Duitsland. Sander van Golberdinge, directeur van Detailhandel Nederland: 'Er is geen tijd meer te verliezen. De nieuwe staatssecretaris moet meteen aan de slag met de geplande kabinetsevaluatie van de gevolgen van de accijnsverhogingen.'
Deze is volgens Van Golberdinge door de vorige staatssecretaris pas laat, einde mei, geagendeerd. 'Uit deze kabinetsevaluatie zal blijken dat de kosten als gevolg van de accijnsverhogingen hoger zijn dan de opbrengsten. Voor het kabinet zit er dan maar één ding op: de accijnsverhogingen terugdraaien.'
Uit de markt geprijsd
Door de accijnsverhogingen heeft Nederland zich volgens de winkeliers van Detailhandel Nederland uit de markt geprijsd. 'Het prijsverschil met België en Duitsland voor brandstoffen, tabak en alcohol drijft steeds meer consumenten naar de andere kant van de grens. Consumenten kopen daar niet alleen accijnsproducten, maar doen vaak ook andere inkopen, mede door de btw-verhoging naar 21%. Inmiddels staat veel winkeliers het water aan de lippen. Het aantal faillissementen zal oplopen, met verlies van banen tot gevolg in een groot deel van Nederland.'
Eerste effecten: totaal mislukt
De NSO, brancheorganisatie voor gemaks- en tabakswinkels, heeft een accijnsmonitor. Uit cijfers van deze monitor blijkt dat van de in het Belastingplan 2013 beoogde accijnsverhoging van 371 miljoen euro niets terecht is gekomen. Sterker nog, over geheel 2013 is er 7 miljoen euro minder aan accijns binnen gekomen. De VDN en de Koninklijke SlijtersUnie, brancheorganisaties voor slijterijen, hebben uitgerekend dat de overheid per saldo veel minder accijns en btw ontvangt dan geraamd. Deze tegenvaller is alleen al 16 miljoen euro voor gedistilleerde drank en een direct verlies van 500 banen. Ook de accijnsverhogingen op bier en wijn leveren de schatkist flink minder op. Pieter Verhoog, secretaris van de VDN, constateert dat slijterijen in de grensstreek het heel moeilijk hebben. 'Klanten rijden naar het buitenland om, nadat zij hun tank hebben volgegooid, ook hun alcohol te kopen. De slijter in de grensstreek ziet zijn omzet dalen en kan zijn winkel niet exploiteren.' (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- VDN
- Koninklijke SlijtersUnie
- brancheorganisatie voor gemaks- en tabakswinkels
- slijterij
- export
- accijnsmonitor
- NSO
- Sander van Golberdinge
- alcohol
- Pieter Verhoog
- grens
- lobby
- overheid
- import
- belasting
- accijns
- drank
- Detailhandel Nederland
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing