A-merken groeien in 2013 slechts 0,3 procent
- Food-en-retail
- 24 mrt 2014 @ 09:15
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - FoodTrends
- 24 mrt 2014 @ 09:15
- Redactie Food en Retail
2013 was geen bijzonder goed jaar voor A-merken in de Nederlandse supermarkten. De merken boekten een omzetplus van 0,3 procent, het slechtste resultaat in meer dan vijftien jaar. Dat blijkt uit nieuwe gegevens van EFMI Business School en onderzoeksbureau IRI Nederland. De kleinere A-merken doen het beter dan hun grote concurrenten.
De tegenvallende resultaten van A-merken hadden niets te maken met concurrentie van huismerken. Ook die leverden voor het eerst in tien jaar marktaandeel in. De EFMI Business School becijferde het marktaandeel op 27,2 procent, 0,3 procentpunt minder dan in 2012.
Kleine A-merken doen het beter
Met een omzetgroei van anderhalf procent scoorden de Nederlandse supermarkten veel beter dan onder meer de A-merken Campina, Coca-Cola, Douwe Egberts en Heineken, concludeert de Levensmiddelenkrant. De kleinere A-merken, die niet tot de honderd grootste van Nederland behoren, doen het beter dan hun grote concurrenten. 'Doordat de grote A-merken het moeilijk hebben, levert dat kansen op voor de kleintjes', zei Sjanny van Beekveld van IRI Nederland vrijdag 21 maart op Radio 1. Volgens haar zit de belangrijkste omzetgroei juist in de afdelingen met aardappelen, groente en fruit. 'Daar zijn nog nauwelijks A-merken aanwezig.'
Campina grootste a-merk
Merken die in 2013 goed presenteerden zijn volgens IRI Nutrilon (Nutricia), Jupiler en Alpro. Nutrilon profiteerde vooral van de export naar China. De top-3 bleef ongewijzigd met Campina als grootste A-merk, gevolgd door Marlboro en Douwe Egberts. De hoogste nieuwkomer in de merken top-100 is Melkunie op nummer 42. met name Pampers, Caballero en Mona hebben een moeilijk jaar achter de rug. 'Het is voor veel A-merken zaak door middel van innovatie de consument opnieuw te verleiden', aldus Beekveld op Radio 1. (bronnen: Levensmiddelenkrant, ANP en NOS)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- retail
- crisis
- Melkunie
- Levensmiddelenkrant
- Nutrilon
- NOS
- private label
- Jupiler
- verkoop
- A-merken
- merkwaarde
- huismerk
- marketing
- Campina
- EFMI Business School
- Marlboro
- Douwe Egberts
- IRI Nederland
- onderzoek
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing