FNLI-onderzoek: ‘meer focus op product en merk, minder op relatie met retail’

FNLI-onderzoek: ‘meer focus op product en merk, minder op relatie met retail’
  • Food-en-retail
  • 14 mrt 2014 @ 13:52
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodDesignonderzoek

In 2014 is ‘product- en merkaanbod’ het belangrijkste onderwerp in de boardroom van de levensmiddelenindustrie. Voor directieleden in de foodretail is ‘economie en consumentenvraag’ de topprioriteit voor dit jaar. Dit blijkt uit het Top Topics FMCG brancherapport 2014, dat FNLI en GfK voor het vijfde jaar op rij publiceren. Nog een opmerkelijke conclusie: voedselvertrouwen wint terrein.

Fabrikanten zijn zich er steeds meer van bewust dat investeren in merken en innovatie de motor is voor groei, constateert het rapport. De aandacht voor product- en merkaanbod steeg aan industriezijde van een vijfde plaats in 2010 tot de nummer één in 2014. Dat foodretail zich concentreert op de economie en consumentenvraag, is niet verwonderlijk. De economische positie van Nederland, het min of meer uitgewerkte trading-down effect en de sterke prijsoriëntatie van de consument raakt retail in het hart.

Concurrentie op basis van prijs
Voor het eerst sinds 2010 staat de relatie met de handel niet meer bovenaan voor directieleden in de levensmiddelenindustrie. Tegelijkertijd kent retail voor het eerst sinds jaren meer belang toe aan de relatie met de industrie. In het rapport wordt deze verschuiving verklaard vanuit de behoefte aan differentiatie op basis van (merk)kwaliteit en assortiment en als middel om uit het relatief lage prijsniveau in Nederland te komen. Hoewel prijsstelling zeer dominant blijft, lijken elementen als kwaliteit, gezondheid en service steeds belangrijker om de consument te verleiden.

Voedselvertrouwen wint terrein
Philip den Ouden, directeur FNLI: “Een opvallende, maar zeker niet verrassende ontwikkeling is de stijging van het topic voedsel- en productveiligheid onder fabrikanten. Het jaar 2013 werd gekenmerkt door verschillende incidenten in de voedingsmiddelenketen. De bestaande kwaliteitssystemen worden nu uitgebreid om, naast voedselveiligheid, ook de productintegriteit te borgen. Voor de FNLI een belangrijk aandachtspunt, dat ook in 2015 weer hoog in prioriteit zal scoren.”

Over Top Topics
Dit onderzoek gaat over de vraag welke thema’s dit jaar top-op-mind zijn in de Nederlandse levensmiddelenindustrie en foodretail. Voor dit onderzoek gaven 138 directieleden binnen de FMCG-branche hun visie op de prioriteiten binnen hun bedrijf. Het rapport kijkt dit jaar expliciet naar de verschuivingen in vijf jaar tijd.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken