Marketing door goedkope ontbijtjes blijkt succesvol

Marketing door goedkope ontbijtjes blijkt succesvol
  • Food-en-retail
  • 6 mrt 2014 @ 09:34
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Goedkope ontbijtjes als lokker 's morgens vroeg in retailformules als HEMA of in woon- resp. tuinformules als Ikea en en Intratuin werken als een tierelier. Voor een euro krijg je een ei, croissant, kop koffie en bij de ene een jus d'orange of bij de andere een broodje met een plak kaas of jam. 'Ze zijn denk ik bang dat er niks overblijft, want het is hier dringen voor een plek. We rekenen nu iedere ochtend op 120 ontbijtjes', zegt winkelmanager Natasja Stegehuis van HEMA Slotermeer.

Ook op het Rotterdamse Beursplein staat iedere ochtend een meterslange rij bij de lokale HEMA. Het blijkt altijd raak: marketeers die ontbijtjes van een euro voor hun formule organiseren, zijn spekkoper: het volk stroomt toe. Natuurlijk is de hoop dat deze vroege vogels hun bezoek later voortzetten in de winkel of iets extra's bij het ontbijt bestellen. Maar hun aanwezigheid is ook al een goed teken: wie reuring in een winkel of horecazaak ziet, wordt daar eerder naar toe getrokken dan naar een lege zaak, luidt een oude marketingwet. Ook La Place, Intratuin en Bakker Bart, waar ontbijtjes tussen de twee en drie euro kosten, zeggen een flinke stijging in populariteit van het actie-ontbijt te zien, bevestigen woordvoerders vandaag in Metro.

Ikea prolongeert euro-ontbijtje
De bedenker van deze marketingvondst, Ikea, stelt in dezelfde krant dat het budget-ontbijt aanbod bij andere formules niet leidt tot een terugloop van ontbijtklandizie bij het Zweeds/Nederlandse woonwarenhuis. 'We weten dat onze ontbijtjes nog steeds heel populair zijn en dat ze door onze klanten worden gewaardeerd', zegt persvoorlichter Suzanne Bouten van Ikea, 'Wat dat betreft zien we ook geen grote verschillen in het aantal bezoekers dat hierheen komt voor het ontbijt. Het is voor de mensen echt een dagje uit.' Het Ikea-ontbijt voor een euro omvat cappuccino, thee of koffie (tweede kopje gratis) en wordt landelijk aangeboden van maandag t/m zaterdag van 9 tot 10.30 uur in de restaurants. In de Amsterdamse vestiging kan een euro-ontbijt gescoord worden tussen 9.30 en 10.30 uur. (PvWK)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken