Kip in 12 jaar 17 procent meer vlees
- Food-en-retail
- 12 mrt 2014 @ 09:36
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - FoodInnovatieOnderzoek
- 12 mrt 2014 @ 09:36
- Redactie Food en Retail
Als het om dieren gaat is de P van Product altijd een saillant gegeven. Het is immers levend. De hoeveelheid leven is als het om kip gaat in elk geval per kip aanzienlijk toegenomen de laatste tijd. In 12 jaar tijd is het gewicht aan kippenvlees dat van een gemiddeld vleeskuiken wordt gehaald, met ruim 17 procent toegenomen. Dat blijkt uit een analyse van het ANP op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
De dieren leven langer en worden zwaarder, omdat de markt daarom vraagt, zeggen kippenboeren.In 2001 werd er per vleeskuiken 1,41 kilo kippenvlees gewonnen. In 2013 was dat 1,65 kilo. Oftewel, een stijging van bijna 250 gram per kuiken. Een vleeskuiken is een kip die over het algemeen binnen 6 tot 7 weken wordt vetgemest en geslacht.
Grill-kippen
Volgens een woordvoerder van de Vereniging van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie (Nepluvi) in Het Parool stijgt het gewicht, omdat de dieren tegenwoordig iets langer in leven blijven. Consumenten willen geen hele kuikens meer, maar delen van de kip. 'Een heel kuiken om bijvoorbeeld te grillen moet niet te zwaar zijn en wordt dus wat eerder geslacht.'' Maar in Nederland stijgt de vraag naar bijvoorbeeld filets, zo legt Gertjan Oplaat van de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders (NVP) in hetzelfde medium uit. Kip die in delen verkocht wordt, mag zwaarder worden dan een 'grillkuiken'. 'En dus kweek je meer vlees'', legt hij uit. Het gevolg is dat de fokker zijn vleeskuiken iets langer laat doorgroeien en op een hogere leeftijd slacht. 'De markt verandert op de lange termijn en vraagt om andere producten, aldus Nepluvi.
'Het is niet erg'
Het is volgens de woordvoerder niet zo de kippen in een rapper tempo worden vetgemest. 'Het is niet erg, het is gewoon een vorm van fokkerij', vult Oplaat aan. Volgens Wakker Dier worden de dieren echter wel steeds sneller klaargestoomd voor de slacht. Een woordvoerder laat weten 'absoluut niet gerust te zijn gesteld door de pluimveehouders'. 'Al worden ze later geslacht, dan nog zakken ze door hun poten door het gewicht en hebben ze antibiotica nodig. Maar het is ook niet waar, ze slachten steeds vroeger. Albert Heijn bevestigde dat laatst ook. Tegenwoordig gaat het om 5 weken', aldus de woordvoerder. 'De cijfers bevestigen precies wat wij al vermoeden; de kippen ploffen steeds sneller.'
P van Product
Wakker Dier wijst op cijfers van Wageningen University, waaruit blijkt dat kippen in 2001 dagelijks 51 gram aankwamen en in 2013 57 gram. Volgens het Voedingscentrum is het doorfokken overigens niet schadelijk voor de consument. 'Qua voedingswaarde maakt het niet uit, maar wat betreft dierenwelzijn wel.' De P van Product bevat nu 17 procent meer vlees. (bronnen: CBS, ANP, Het Parool)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Het Parool
- NVP
- ANP
- pluimvee
- slacht
- vleeskuiken
- CBS
- boer
- Centraal Bureau voor de Statistiek
- onderzoek
- fokken
- Nepluvi
- plofkip
- Wakker Dier
- kip
- eitje
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing