Nieuwe regels koelingen retail
- Food-en-retail
- 21 mrt 2014 @ 15:23
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - PolitiekInnovatieWinkelen
- 21 mrt 2014 @ 15:23
- Redactie Food en Retail
Het Europees Parlement heeft vandaag besloten dat de uitstoot van gefluoreerde broeikasgassen (zgn. f-gassen, red.) die gebruikt worden in huiselijke, supermarkt en industriële koelinstallaties met 79% afgenomen moet zijn in 2030. De winkelier die nog gebruik maakt van dit soort koelinstallaties zal de systemen moeten aanpassen of op termijn vervangen om aan deze nieuwe regels te kunnen voldoen. Het besluit beinvloedt de winst van veel retailondernemers, zeker omdat 'vers' een steeds grotere rol speelt in de winkels.
Het bereikte akkoord stelt als doel om het verbruik van f-gas in koelinstallaties op basis van hun aardopwarmingsvermogen (GWP) geleidelijk te reduceren, meldt Detailhandel Nederland. Er komt een verbod op het gebruik van het gas in commerciële vries- en koelsystemen met een GWP waarde van 150 of meer, vanaf 2022. Vanaf 2020 mag een winkelier de apparatuur met f-gassen met een GWP waarde van 2500 of hoger niet meer onderhouden. Deze f-gassen moeten vervangen worden door niet-synthetische alternatieven, zoals ammoniak of CO2.
Vernieuwingen
'Nederlandse winkeliers zien de noodzaak van het terugdringen van deze milieuvervuilende f-gassen en zijn al vergevorderd in het vervangen van deze synthetische koudemiddelen door natuurlijke alternatieve koudemiddelen. Maar, dit kost tijd en geld. Gedane investeringen in koelinstallaties moeten binnen een redelijke termijn afgeschreven kunnen worden', aldus Margriet Keijzer, secretaris Europa Detailhandel Nederland.
Minder kosten voor retailer
Op aandringen van Detailhandel Nederland zijn eerdere plannen om een onderhoudsverbod al vanaf 2017 in te stellen hiermee van tafel. Tot opluchting van de winkeliers, want dit zou betekenen dat als een winkelier in 2013 voor 40.000 euro een nieuwe koelinstallatie heeft aangeschaft, deze vanaf 2017 niet meer mag worden onderhouden en dus bij een defect volledig zou moeten vervangen. Dat zou leiden tot grote onvoorziene investeringen voor een winkelier. Detailhandel Nederland pleitte daarom voor een praktische, haalbare en economisch reële uitfaseringsperiode.
Bezorgdheid blijft
De deadlines in het uiteindelijke akkoord zijn realistischer opgesteld en geeft de detailhandel de kans haar investeringen voor de toekomst beter af te stemmen op deze nieuwe regels, vindt Detailhandel Nederland. 'Ook is Detailhandel Nederland tevreden met het geschrapte voorstel om prijsmaatregelen te treffen als afschrikmiddel voor de aanschaf van installaties met f-gassen. Dit soort kosten zouden direct zijn doorberekend aan de gebruikers van deze installaties, zoals de winkeliers. Het slechtste scenario wordt met het huidige voorstel vermeden. Desondanks heerst er nog wel bezorgdheid in de sector over de garantie en beschikbaarheid van voldoende geschikte alternatieve koelmiddelen om aan de groeiende vraag naar natuurlijke gassen te voldoen. Het voorlopige akkoord moet nog bekrachtigd worden door de Europese Ministers voordat de regels vanaf 1 januari 2015 in werking treden.' (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- vers
- Europees Parlement
- f-gassen
- gefluoreerde broeikasgassen
- koeling
- winkel
- milieu
- wet
- EU
- Detailhandel Nederland
- uitstoot
- politiek
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing