René Repko interim CMO Rituals
- Food-en-retail
- 17 mrt 2014 @ 10:46
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - PersonaliaMarketing
- 17 mrt 2014 @ 10:46
- Redactie Food en Retail
Retailmarketeer René Repko gaat per april 2014 aan de slag als CMO van Rituals, het cosmetica-imperium van Raymond Cloosterman cum suis. Tot voor kort was Repko werkzaam als directeur Marketing bij de Sligro Food Group.
Na het afronden van de studie Commerciële Economie aan de Hogere Economische School en zijn kandidaats Sociale Wetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam begon René Repko (foto) zijn loopbaan bij reclamebureau Ogilvy & Mather als account executive. Vervolgens maakte hij de overstap naar designbureau Keja Donia. In de jaren die volgden, vervulde Repko verschillende managementfuncties bij VNU Media Partners, Albert Heijn en Randstad Nederland. Sinds 2004 was Repko werkzaam bij Hema als directeur Marketing en tot voor kort was hij a.i. werkzaam als directeur Marketing bij Sligro Food Group. Van 2007 tot 2009 was René Repko lid van de Raad van Advies van onderwijsplatform SWOCC. Van 2009 tot en met 2013 maakte René Repko deel uit van het bestuur van SWOCC.
Hema zoekt marketingtopman m/v
Overigens is Repko's vorige werkgever de Hema ook op zoek naar een nieuwe marketing directeur, evenals naar een inkoopdirecteur. Huidige Hema CMO Anne-Gien Haan (ex-Unilever) zit al een maand ziek thuis. Hema maakte 80 miljoen euro verlies in 2013, in een lopende bezuinigingsronde gaan er 65 fte uit op het hoofdkantoor. Daar staat een sterke groei van de formule tegenover en een merk dat onverminderd populair is in Nederland en enkele omliggende landen.
Rituals in opkomst
Bij Rituals komt Repko in een omgeving die snel groeit en ook internationale expansie nastreeft. Oprichter Raymond Cloosterman vertelt op Sprout dat Rituals geen doelgroepen hanteert. Ook productinnovatie geschiedt bij Rituals op alternatieve wijze. 'Onze ontwikkelingsstrategie is eigenzinnig, maar blijkt heel goed voor ons te werken. Daarbij draaien de creatiepiramide om. We beginnen niet bij een magisch molecuul of een technologische vondst, maar zoeken eerst naar een verhaal over oud ritueel. Vervolgens zoeken we er natuurlijke ingrediënten bij en maken er een product van.'
Wereld veroveren
Binnen de winkelstrategie van Rituals is de formule zich sinds enkele jaren deels gaan richten op het oprichten van eigen winkels en franchisewinkels. In de Benelux is die verhouding ongeveer vijftig-vijftig. 'Verder zijn we veel shop-in-shops gaan openen. Die zijn erg belangrijk gebleken in de merkopbouw. Zo hebben we inmiddels een shop-in-shop in de Bijenkorf, het Duitse warenhuis KadDeWe en het Spaanse El Corte Ingles. Wat ons interessant maakt voor dit soort partijen is dat wij zowel qua prijs als product complementair zijn', aldus Cloosterman. Er zijn inmiddels 220 Rituals-verkooppunten in Nederland, en meer dan 870 verkooppunten in Europa. 'Daarbuiten mogen we best zeggen dat we ons al aardig thuis voelen in de wereld. Je kunt onze producten trouwens ook via onze website bestellen of in een van de vele shops-in-shops van bijvoorbeeld de Bijenkorf, V&D en Mooi! Daarnaast kom je ons tegen in maar liefst 800 hotels en zelfs in het vliegtuig. Er zijn nu vijf Rituals City Spa’s maar we blijven groeien. Droom is om de wereld verder te veroveren met nog meer prachtige producten', meldt de site trots. Aan Repko om deze successen het komende jaar te helpen versnellen. (PvWK)
Hieronder: bekijk de Rituals-film.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Anne-Gien Haan
- Raymond Cloosterman
- V&D
- Sligro
- fte
- O&M
- René Repko
- SWOCC
- rookworst
- Mooi!
- Keja Donia
- AH
- Hema
- vacature
- Bijenkorf
- Rituals
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing