Saoedies doen suikerrijke energy-drinks in de ban: voorbode Nederland?
- Food-en-retail
- 6 mrt 2014 @ 12:18
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MarketingFoodPolitiek
- 6 mrt 2014 @ 12:18
- Redactie Food en Retail
Met religie heeft het weinig te maken, des te meer met gezondheid: in Saoedie-Arabie gaan suikerrijke energy-drinks in de ban. Elke vorm van reclame voor de drankjes is er voortaan strikt verboden, meldt Al-Arabiya. De blikjes mogen bovendien nergens meer gratis worden weggeven. Lopen de Saoedies hiermee voor op het Westen?
Fabrikanten en distributeurs mogen in het land ook geen sportwedstrijden en culturele of sociale bijeenkomsten meer sponsoren. In kantines in overheidsgebouwen, in ziekenhuizen, op scholen en sportclubs mogen de drankjes van bijvoorbeeld Red Bull of Power Horse helemaal niet meer worden verkocht. De blikjes die elders nog wel over de toonbank gaan, moeten voorzien zijn van een waarschuwingslabel in zowel het Arabisch als Engels.
Sprong in de diepte
De Saoedische regering zet naar eigen zeggen hoog in om de gezondheid van haar bevolking te beschermen. 'De westerse, suikerrijke energiedrankjes die bij consumptie in grote hoeveelheden onder meer stress, hoofdpijn, misselijkheid en een schommelende bloedsuikerspiegel kunnen veroorzaken, moeten daarom in de ban', citeert Het Parool de overheid. De stemming op het Saoedische schiereiland zou wel eens kunnen overslaan naar West Europa. Ondanks dat consumenten flink blijken te hebben genoten van de spectaculaire ruimtesprong door Felix Baumgartner uit naam van energiedrank Red Bull (zie filmpje hieronder), ondanks de geliefde mix van energiedrankjes met bijvoorbeeld wodka en recent nog de hoge inname van de suikerbommen verrijkt met caffeine en andere oppeppers tijdens carnaval, neemt de bezorgdheid over de effecten van zulke drankjes toe.
Studie naar effect
In de studie Problematic Use of Energy Drinks by Adolescents meldt dr. Yirfah Kaminer dat een normaal caffeine-gehalte in een kop koffie 71 mg/355 mL bedraagt. In een blikje Red Bull zit volgens Kaminer 116 mg terwijl en blikje Spike Shooter-energydrink 428 mg caffeine bevat. Ruim zes keer zoveel dus. Op het web zijn veel verontruste berichten te vinden over de hoge doses suiker en andere ingredienten zoals caffeine in energydrinks, zoals hier en hier. Ten aanzien van onverantwoorde suikerdoses, sprak wethouder Eric van den Burg zich recent al zeer kritsch uit op onder meer platform Food&Retail van MarketingTribune. In reactie verlagen food- en drankmerken in Nederland in haastig tempo de suikerpercentages van hun waar, zoals Pepsi en Campina. (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- guarana
- verbod
- carnaval
- Saoedie-Arabie
- bewustzijn
- politiek
- Campina
- Pepsi
- ongezond
- zelfregulering
- energydrinks
- Red Bull
- boycot
- regulering
- suiker
- FNLI
- gezond
- wodka
- caffeine
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing