Webshops geven Ahold stijgende omzet
- Food-en-retail
- 3 mrt 2014 @ 15:00
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - ZakelijkFoodWinkelen
- 3 mrt 2014 @ 15:00
- Redactie Food en Retail
De omzet van Ahold in Nederland steeg vorig kwartaal met bijna 1 procent, tot 2,7 miljard euro. Klanten kochten minder producten per bezoek bij Albert Heijn dan voorheen, maar zowel Bol.com als Albert.nl boekten een sterke groei. Deze webwinkels bezorgen Ahold een omzetplus. Over Q4/2013 behaalde het bedrijf wereldwijd 10 procent minder winst dan een jaar eerder. De retail-gigant wil vooral gaan inzetten op online verkoop, die naar eigen verwachting in de toekomst een nog sterkere omzetgroei zal laten zien.
Ahold zegt last te houden van de moeilijke economische omstandigheden en het magere consumentenvertrouwen. Klanten letten daardoor scherp op de prijs en zijn terughoudend bij hun bestedingen. Ook in de Verenigde Staten werd minder eten en drinken verkocht. De winkels van Ahold leverden het bedrijf afgelopen jaar ruim 7 procent minder winst op. Het bedrijf verwacht dit jaar een ‘geleidelijke verbetering' van de economie, maar blijft voorzichtig over de vooruitzichten voor voedingsmiddelenwinkels in 2014.
Ahold zet in op online groei
Het bedrijf wil vooral gaan inzetten op online verkoop, die naar verwachting een sterke omzetgroei zal laten zien. Ahold is met webwinkels bol.com en albert.nl actief. Daarnaast blijft het bedrijf zoeken naar manieren om zijn activiteiten te vereenvoudigen, zodat de kosten omlaag gaan. Vorig jaar zette Ahold al flinke stappen in het bezuinigingsprogramma, dat na dit jaar voor 600 miljoen euro aan besparingen moet opleveren. Daarvan is nu 485 miljoen euro gerealiseerd. Het moederbedrijf van Albert Heijn realiseerde vorig kwartaal een nettowinst van 215 miljoen euro, tegen 240 miljoen euro een jaar eerder. In heel 2013 stabiliseerde de omzet van Ahold op 32,6 miljard euro. De nettowinst liep door de verkoop van het Zweedse ICA op tot 2,5 miljard euro, tegen 915 miljoen euro in 2012.
(bronnen: ANP, Levensmiddelenkrant.nl, AEX)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- ICA
- online verkoop
- Albert.nl
- Bol.com
- AH
- jaarcijfers
- digitaal
- VS
- webwinkels
- Albert Heijn
- Zaandam
- Dick Boer
- webshops
- Ahold
- groei
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing