Winkeliers presenteren stemmonitor OZB
- Food-en-retail
- 10 mrt 2014 @ 15:27
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - PolitiekWinkelen
- 10 mrt 2014 @ 15:27
- Redactie Food en Retail
De overgrote meerderheid van politieke partijen stemt in de gemeenteraden voor belastingverhoging. Tegenstemmers ziet men weinig, ook niet bij de partijen die oppositie voeren. Dat blijkt uit de nieuwe ‘Stemmonitor OZB’ van Detailhandel Nederland (DN). DN heeft in kaart gebracht hoe lokale politieke partijen de afgelopen gemeenteraadsperiode hebben gestemd over het 'gebruikersdeel onroerendezaakbelasting niet woningen'.
CDA, CU, D66, GL, PvdA, SGP, SP, VVD en de lokale partijen stemmen alle veel vaker vóór dan tegen een stijging van de OZB. Uit de analyse van de stemmingen over ozb-verordeningen die een lastenverzwaring tot gevolg hadden, blijkt dat partijen als volgt hebben gestemd:
Partij Stemmen ‘voor ozb-verhoging’
CDA: 45 van de 51 keer: 88%
CU: 24 van de 25 keer: 96%
D66: 51 van de 51 keer: 100%
GL: 48 van de 51 keer: 94%
PvdA: 51 van de 51 keer: 100%
SGP: 8 van de 8 keer: 100%
SP: 39 van de 51 keer: 76%
VVD: 47 van de 51 keer: 92%
Lokale partijen: 84 van de 109 keer: 77%
In vrijwel alle gemeenten uit de stemmonitor blijkt dat de OZB niet woningen dit jaar hoger is dan in 2010. In meer dan de helft van de gemeenten is de stijging ruim hoger dan de inflatie. Alleen in Den Haag en Nijmegen was over de gehele gemeenteraadsperiode 2010 – 2014 bezien sprake van een gemiddelde daling van het bedrag op het OZB-aanslagbiljet. De ontwikkeling in Den Haag (een daling van 34%) is spectaculair en lovenswaardig. Volgens het CBS is de opbrengst van de OZB gebruikersdeel in 2014 in heel Nederland 686 miljoen; 19% meer dan in 2010.
Sander van Golberdinge, directeur van Detailhandel Nederland: “Wij moedigen de nieuw te kiezen lokale volksvertegenwoordigers aan om vaker en scherper te debatteren over belastingverhogingen. De gemeenteraad van Den Haag toont aan dat lokale politici wel degelijk mogelijkheden hebben om lasten te verlichten.” (bron: DN)
Over de stemmonitor
Detailhandel Nederland maakt met dit onderzoek inzichtelijk welke besluiten lokale politici nemen over de onroerendezaakbelasting voor winkeliers en hoe zij hierover stemmen. Hiermee beoogt Detailhandel Nederland het debat over lokale lasten te stimuleren. Voor het onderzoek zijn 16 grote en middelgrote gemeenten verspreid door Nederland geselecteerd. Deze gemeenten huisvesten een groot deel van de Nederlandse winkels en 4 miljoen consumenten. Daar zijn in totaal 646 gemeenteraadsleden actief.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- verkiezingen
- Gemeenteraad
- stemming
- programma's
- DN
- Detailhandel Nederland
- OZB’
- vastgoed
- winkels
- politiek
- Stemmonitor
- partij
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing