Zorginstellingen krijgen marktplaats voor verse streekproducten

Zorginstellingen krijgen marktplaats voor verse streekproducten
  • Food-en-retail
  • 13 mrt 2014 @ 09:16
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodInnovatie

Zorginstellingen in Overijssel kunnen dit voorjaar op een elektronische marktplaats landbouwproducten van lokale boeren inkopen. De marktplaats moet niet alleen zorgen voor gezonde maaltijden voor cliënten en patiënten, het doel is bovendien om de afzetmarkt voor lokale landbouwbedrijven te vergroten. De verwachting is dat dit initiatief landelijke navolging krijgt.

De in ontwikkeling zijnde marktplaats is deels resultaat van het project 'Zorg voor BIOverijssel op de kaart' van de provincie Overijssel. De provincie wil in dit project het aandeel biologische producten van eigen bodem vergroten in alle zorgkeukens. 'Vanaf 2010 ben ik met mijn stichting De Mooie Maaltijd met deze opdracht bezig', zegt voorzitter Lasca ten Kate. 'Martin Bongers van het bedrijf Iceberg Webshop Hands kwam met het idee van een digitaal platform waarop zorgaanbieders en landbouwproducenten elkaar kunnen vinden. Daar werken we nu samen aan. Het platform wordt nu getest en zal dit voorjaar 'live' gaan. Het heeft dan allerlei functionaliteiten waarmee inkopers hun vraag kunnen filteren. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat aardappelen afkomstig moeten zijn van een veld binnen een straal van dertig kilometer van de instelling. Of dat de producten biologisch moeten zijn of niet.'

Functionaliteiten
Ook kan de inkoper aangeven of de producten gewassen en geportioneerd moeten arriveren, meldt Ten Kate in Zorgvisie. Een specifiek op de zorg geënte functionaliteit is die waarmee inkopers een weekmenu kunnen invoeren, waarna de marktplaats uitzoekt of dat op basis van de beschikbare ingrediënten een haalbare kaart wordt. Andersom kan er ook ingekocht worden op aanbod met inachtneming van de prijs: als er dan bijvoorbeeld veel bloemkool op de markt is, kan het slim zijn om daarmee een menu samen te stellen, meldt Martin Bongers.

Instellingen
Een aantal Overijsselse instellingen heeft zich al aangemeld voor het platform. Onder de geïnteresseerde instellingen zitten het Deventer Ziekenhuis, ggz-instelling Dimence, woonzorgcentrum IJsselheem en verzorgingshuisorganisatie Het Zand. 'Het is niet eenvoudig om zorginstellingen aan de regionale biologische producten te krijgen', zegt Ten Kate. 'Veel facilitaire managers hebben al relaties met grote leveranciers zoals Deli XL, Huuskes of Distrivers. Zij willen via hun vertrouwde systeem blijven inkopen. Onze marktplaats biedt die mogelijkheid: ook deze grote leveranciers kunnen er hun inkopen doen en zo aan de groeiende vraag naar duurzame regionale producten tegemoetkomen.'

Strenge eisen
Schaal was ook een issue bij de creatie van de marktplaats. Sommige zorginstellingen zijn zo groot dat kleine boeren de bestellingen niet aankunnen. De marktplaats zorgt ervoor dat, aan de hand van een aantal zoekcriteria, het beschikbare aanbod van verschillende boeren in beeld komt en tot één bestelling wordt gecombineerd. Zo kunnen boeren gezamenlijk wel het benodigde volume leveren', aldus Ten Kate. Een andere vraag is certificering. 'Zorgkeukens stellen vaak strenge eisen aan de certificering. De marktplaats biedt de mogelijkheid om het aanbod op de gewenste keurmerken te filteren; denk bijvoorbeeld aan HACCP, biologisch of het Beter Leven keurmerk.'

Uitrol
De volgende stap na lancering is uitrol over de rest van Nederland. 'Daar zijn we ook al mee bezig. We hebben goede contacten met Flevoland. We willen eigenlijk steeds een naastgelegen provincie toevoegen en uiteindelijk landelijk dekkend worden.' Voorlopig is de marktplaats slechts toegankelijk voor boeren en leveranciers uit Overijssel. (bronnen: Iceberg, Martin Bongers en Zorgvisie)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken