ABN visie op retail: discounters blijven marktaandeel naar zich toe trekken

ABN visie op retail: discounters blijven marktaandeel naar zich toe trekken
  • Food-en-retail
  • 15 mei 2014 @ 10:20
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekTrends

ABN Amro publiceert zijn periodieke trendreport over verschillende sectoren, waaronder retail. Het volume van supermarkten staat na vijf jaar crisis ook onder druk, voorziet de bank. Discounters blijven marktaandeel naar zich toe trekken. En nieuwe bedrijfsmodellen maken het online kanaal steeds aantrekkelijker.

Er zijn 4.216 supermarkten in Nederland (inclusief minisupers, exclusief nachtwinkels) zijn aangesloten bij 26 verschillende ketens met vijf of meer vestigingen, becijfert het rapport op basis van verschillende bronnen. Het totaal aantal supermarkten wordt rond de 4.400 geschat.  

Over heel 2013 groeide de omzet van supermarkten met 2%. Dit was volledig toe te schrijven aan een hoger prijsniveau (+3,2%). Het volume daalde namelijk met 1,1%, de grootste daling sinds het CBS deze cijfers bijhoudt.

De prijsstijging heeft verschillende oorzaken. Deels is deze, net als in 2012, te wijten aan hogere grondstofprijzen die doorberekend werden. Ook het verhoogde btw-tarief beïnvloedde de prijzen in de eerste negen maanden van 2013. Dit effect bleef voor supermarkten echter relatief beperkt, omdat het grootste deel van hun producten in het lage tarief valt.

De dalende volumes duiden erop dat de crisis, na vijf jaar waarin zij zich nog redelijk staande wisten te houden, nu ook de supermarkten heeft bereikt. Het groeiende marktaandeel van discounters en de opkomst van zogenaamde ‘dumpsupers’ is een teken aan de wand. Dumpsupers zijn winkels die tegen lage prijzen restpartijen van fabrikanten of groothandels aanbieden. Ondanks dat het prijsniveau hoger ligt dan een jaar geleden en een poging een nieuwe prijzenoorlog te ontketenen mislukte, hebben supermarkten wel degelijk druk op de prijzen gehouden.

De promotiedruk ligt aanzienlijk hoger dan een jaar eerder. De branche probeert uit alle macht het bonbedrag per klant omhoog te krijgen door gerichte reclameacties, meer volumeaanbiedingen en het verleiden van de consument tot meer impulsaankopen. Voor het eerst daalde overigens het aandeel private label in de verkopen. Waarschijnlijk juist doordat (promoties met) A-merken door full-servicesupermarkten worden ingezet als wapen in de strijd tegen discounters.

Visie ABN Amro
'Ondanks het uitblijven van een prijzenoorlog, blijft de focus sterk liggen op prijs als belangrijkste wapen om klanten te winnen. Ook in 2014 blijft de branche focussen op nieuwe promotiemaatregelen. Niet alleen om het aantal kassabonnen te verhogen, maar vooral ook om de daling van het gemiddelde bonbedrag te stoppen.

Kleinere ketens en nieuwkomers in de branche profiteren hiervan: zij zetten juist fors in op service en onderscheidend vermogen. Ze richten zich op de groep consumenten die steeds minder onderscheid ziet tussen de gevestigde ketens en bereid is verder te kijken dan de gevestigde namen. Consumenten die op zoek zijn naar service en daarvoor ook willen (en kunnen) betalen. De onderkant van de markt wordt juist steeds meer gedomineerd door discounters, die hun marktaandeel zien toenemen. De traditionele full-servicesupermarkt moet oppassen hier niet tussen beklemd te raken.

De supermarktdichtheid in Nederland is ongekend hoog, maar het belang van online retail groeit ook in de supermarktbranche. Naast webwinkels van de gevestigde ketens, komen er steeds meer initiatieven van nieuwkomers die in de dagelijkse boodschappen voorzien. Sommigen hiervan met vernieuwende concepten, gebaseerd op maaltijden en recepten in plaats van de ouderwetse boodschappenlijstjes. De komende jaren zal het belang van het online kanaal toenemen, en zal er– net als eerder in andere branches – een shake-out ontstaan waarbij een beperkt aantal aanbieders de markt uiteindelijk zal verdelen.'

(bronnen: ABN Amro, CBL, Distrifood, FSIN, MarketingTribune.nl, div websites supermarktketens)


Klik hier om de laatste insights over retail volgens ABN Amro te lezen.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken