Oud jenevermerk Bols komt weer uit Amsterdam
- Food-en-retail
- 28 mei 2014 @ 12:15
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - FoodInspiratie
- 28 mei 2014 @ 12:15
- Redactie Food en Retail
Precies 350 jaar nadat het bedrijf op de Rozengracht was begonnen met jenever en 45 jaar na zijn vertrek uit de stad is Bols terug met een stokerij. Want jenever mag geen drank van vroeger worden.
'Tussen de drie grote koperen distilleerketels en een wirwar van thermometers en pijpen waar vloeistof doorheen loopt, klinkt constant het geluid van stromend koelwater. Aan de muur hangen planken met daarop flessen met allerlei felgekleurde smaakextracten: zoethout, gember, laos, venkel, koffie, lavendel', beschrijft Het Parool. Meesterstoker Piet van Leijenhorst laat zien hoe hij het sleutelingrediënt van jenever, moutwijn, destilleert. Die moutwijn zorgt voor de graansmaak waarmee jenever zich onderscheidt van gin. Hoe vaker je moutwijn destilleert, hoe beter de jenever. Niet elke producent neemt deze moeite. Ook de lagering en kruidenextracten spelen een rol in de kwaliteit.
Terug op de Dam
De jeneverproductie van Lucas Bols is teruggekeerd naar Amsterdam, meldt de krant. Pal achter de Dam, bij Wynand Fockink (foto) in de Pijlsteeg om precies te zijn, wordt het destillaat gemaakt en op smaak gebracht, het verdunnen en bottelen blijft buiten de stad gebeuren. De drie koperen ketels zijn niet bedoeld voor publiek. 'Hier moet gewerkt worden,' zegt topman Huub van Doorne van Bols: 'Het hart van onze fabriek staat opnieuw in Amsterdam.' Goed voor het marketingverhaal, maar of echt alle Bols hier straks vandaan komt? 'Alsof de hele productie van Bols uit die keteltjes kan komen…', reageert een sceptische kenner uit het vak.
Opkomst jenevermarkt
Een andere distilleerderij die nooit is weggeweest en bekend staat om zijn ambachtelijkheid, is Van Wees in de Jordaan. Verder zijn er de laatste jaren wat kleinere distilleerderijen bijgekomen in de hoofdstad. De terugkeer naar hartje Amsterdam is voor Bols het sluitstuk van de doorstart van het roemruchte jenevermerk. In 1969 groeide Bols uit zijn voegen op de Rozengracht. De productie verhuisde naar Nieuw-Vennep en later naar onder andere Zoetermeer als onderdeel van Heineken. Van Doorne cum suis kochten het merk en maken nu een nieuwe start. In de branche is de hoop dat de huidige populariteit van gin weldra overslaat op jenever.
(PvWK, bron: Het Parool)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- marketingverhaal
- storytelling
- Zoetermeer
- moutwijn
- gedistilleerd
- alcohol
- Huub van Doorne
- Van Wees
- graanjenever
- Dam
- jenever
- Hooghoudt
- Wynand Fockink
- genever
- ambachtelijkheid
- drank
- Bols
- stoken
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing