Vivo boos op Hema om afknijpen en betalingstermijn
- Food-en-retail
- 30 mei 2014 @ 12:04
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Winkelen
- 30 mei 2014 @ 12:04
- Redactie Food en Retail
'Importeurs is het mes op de keel gezet en worden als citroenen uitgeknepen', zo verwoordt de Vereniging Importeurs Verre Oosten (Vivo) de verhouding tussen Hema en zijn importeurs en leveranciers.
Zij zijn dan ook voornemens om een arbitrageprocedure op te starten als Hema de kortingen op leveringen niet terugdraait, meldt MT. Hema heeft tijdens een leveranciersdag in het voorjaar aangekondigd dat de betalingstermijn wordt verlengd van 90 naar 120 dagen, schreef De Telegraaf eerder al. Ook wordt er een korting doorgevoerd van vier procent op de factuur, ook met terugwerkende kracht over 2013. Dat laatste betekent volgens het FD dat bedrijven geld moeten terugstorten naar de winkelketen, terwijl de jaarrekening al is opgemaakt. Overigens heeft protest bij een aantal leveranciers al succes gehad.
Oprekken
'De Vivo is het beu dat Hema de betalingstermijn oprekt boven de wettelijk toegestane termijn, namelijk van 90 naar 120 dagen. Alvorens naar het Nederlands Arbitrage Instituut te stappen, krijgt Hema-ceo Ronald van Zetten eerst nog een kans in een persoonlijk gesprek met Vivo', meldt MT.
(bronnen: FD, Novum, NuZakelijk, MT)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Ronald van Zetten
- afknijpen
- HEMA
- Vereniging Importeurs Verre Oosten
- importeur
- arbitrage
- marge
- leveranciers
- ceo
- prijsoorlog
- Vivo
- leverancier
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing