Digitaal magazine DOTS brengt topkok en 3D-print expert samen: lippen Thérèse Boer geprint

Digitaal magazine DOTS brengt topkok en 3D-print expert samen: lippen Thérèse Boer geprint
  • Food-en-retail
  • 30 jun 2014 @ 09:45
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintFood

DOTS is een app-magazine over creatieve vernieuwers; kunstenaars, architecten en technologen, zoals Daan Roosegaarde en Iris van Herpen. DOTS brengt zulke mensen bij elkaar en geeft lezers een kijkje in de toekomst. Deze week verschijnt een special over een unieke samenwerking tussen 3D-print expert en designer Janne Kyttanen met de sterrenkok van restaurant De Librije Jonnie Boer. Boer en Kyttanen hebben de lippen van sommelier (en Boers vrouw) Thérèse in 3D geprint.

Een 3D kus van Thérèse
In het restaurant van De Librije werkten Boer en Kyttanen samen om vanuit een gastronomische en een technologische invalshoek te experimenteren. DOTS en Jonnie Boer wilden weten hoe technologie de manier waarop we eten kan beïnvloeden. Met het printen van eten kon Jonnie Boer doen wat hij het liefst doet: spelen met de zintuigen. Hij liet Kyttanen zijn vrouw Thérèse scannen en vervolgens printen. In DOTS magazine is een video te zien van hoe de lippen van Thérèse Boer worden geprint. Ze schijnen heerlijk te smaken. Het dessert heet: Kus van Thérèse.

Eetbare porseinen lepel
De resultaten van de brainstorm waren volgens DOTS 'verbluffend': 'uit de printer kan bijvoorbeeld een lepel van aardappelzetmeel geprint worden , die er uitziet als perfect porselein. De lepel kan worden gebruikt om een amuse met kaviaar te serveren, waardoor het geheel – lepel en kaviaar – kan worden opgegeten.'

Creatieve technologen voorspellen de toekomst
Shevia Limmen (1985) is oprichter en uitgever van DOTS. Zij startte DOTS vanuit nieuwsgierigheid naar innovatie. 'Wat brengt nieuwe technologie in combinatie met kunst en maatschappelijke ontwikkelingen ons? Wat voor toekomst gaan we tegemoet? Limmen gelooft dat Cutting edge kunstenaars en creatieven de beste antwoorden kunnen geven. Omdat zij experimenteren en het voortouw nemen. Medewerkers van DOTS hebben een achtergrond in media en kunst. Door die brede blik vinden zij telkens verrassende inzichten in innovatie, mogelijke connecties en toekomstscenario’s. DOTS was één van de eersten die Daan Roosegaarde interviewde, en bracht bijvoorbeeld Sander Veenhof -augmented reality expert- en DUS architects, bekend van onder andere het 3d geprinte grachtenpand in Amsterdam, bij elkaar. De ontmoetingen zorgen altijd voor verrassende nieuwe inzichten', aldus Limmen. Het 3d-print experiment met Thérèse Boer zal ongetwijfeld nog veel vervolg en nieuwe interpretaties krijgen in verschillende food- & horecaformules. (PvWK)
 
Meer info over DOTS staat hier

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken