Hogere toegevoegde waarde in agri en food gezocht

Hogere toegevoegde waarde in agri en food gezocht
  • Food-en-retail
  • 25 jun 2014 @ 09:10
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Food

De topsector Agri & Food is een grote en relatief stabiele motor van de Nederlandse economie. Met een productiewaarde van 73 miljard euro is de sector goed voor bijna 10 procent van de werkgelegenheid en bekleedt Nederland, na Amerika, de tweede positie als het gaat om export van agrarische- en foodproducten. Terecht een topsector, aldus Dijkhuizen tijdens de AgriFoodTop 2014. En geef hem eens ongelijk, stelt Edwin Palsma van de Food Agency.

Om die positie vast te houden moeten wij echter groeien door kennis en innovatie, zoals te lezen staat in het innovatiecontract van deze topsector, signaleert Palsma:  'Een van de drie pijlers is daarbij het creëren van een hogere toegevoegde waarde, met name door een innovatiefocus op gezondheid, duurzaamheid, smaak en gemak. Het was ook het thema van de AgriFoodTop 2014 die in juni 2014 plaats vond: Hogere toegevoegde waarde. Waar vind je het? 
Zelf ben ik ook jaren opgevoed met het begrip toegevoegde waarde. Maar hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik twijfel aan het begrip. Zeker in de context van food. Ten eerste legt het te veel de nadruk op de economische waarde van de innovatie, en maakt het innovatie tot iets rationeels. En dat terwijl innovatie veel meer een creatief proces is. Een proces dat gaat over op oplossen van relevante problemen voor de consument en het vervullen van (latente) behoeften. Natuurlijk moet een innovatie uiteindelijk financieel rendement opleveren, maar die consument zou veel meer centraal moeten staan in het proces en niet het uiteindelijke geldelijke gewin dat ermee te behalen valt. Deze rationele benadering kenmerkt misschien ook wel die moeite die wij hebben met innoveren in Nederland. Dijkhuizen noemt in zijn speech: Technologie is een moeilijk verhaal in Nederland, we zijn meer een handelsnatie.'

Lees hier verder

bron: Food for Food

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken