Hogere toegevoegde waarde in agri en food gezocht
- Food-en-retail
- 25 jun 2014 @ 09:10
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Food
- 25 jun 2014 @ 09:10
- Redactie Food en Retail
De topsector Agri & Food is een grote en relatief stabiele motor van de Nederlandse economie. Met een productiewaarde van 73 miljard euro is de sector goed voor bijna 10 procent van de werkgelegenheid en bekleedt Nederland, na Amerika, de tweede positie als het gaat om export van agrarische- en foodproducten. Terecht een topsector, aldus Dijkhuizen tijdens de AgriFoodTop 2014. En geef hem eens ongelijk, stelt Edwin Palsma van de Food Agency.
Om die positie vast te houden moeten wij echter groeien door kennis en innovatie, zoals te lezen staat in het innovatiecontract van deze topsector, signaleert Palsma: 'Een van de drie pijlers is daarbij het creëren van een hogere toegevoegde waarde, met name door een innovatiefocus op gezondheid, duurzaamheid, smaak en gemak. Het was ook het thema van de AgriFoodTop 2014 die in juni 2014 plaats vond: Hogere toegevoegde waarde. Waar vind je het?
Zelf ben ik ook jaren opgevoed met het begrip toegevoegde waarde. Maar hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik twijfel aan het begrip. Zeker in de context van food. Ten eerste legt het te veel de nadruk op de economische waarde van de innovatie, en maakt het innovatie tot iets rationeels. En dat terwijl innovatie veel meer een creatief proces is. Een proces dat gaat over op oplossen van relevante problemen voor de consument en het vervullen van (latente) behoeften. Natuurlijk moet een innovatie uiteindelijk financieel rendement opleveren, maar die consument zou veel meer centraal moeten staan in het proces en niet het uiteindelijke geldelijke gewin dat ermee te behalen valt. Deze rationele benadering kenmerkt misschien ook wel die moeite die wij hebben met innoveren in Nederland. Dijkhuizen noemt in zijn speech: Technologie is een moeilijk verhaal in Nederland, we zijn meer een handelsnatie.'
Lees hier verder
bron: Food for Food
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Food Agency
- AgriFoodTop 2014
- Edwin Palsma
- Food for Food
- toegevoegde waarde
- toekomst
- visie
- food
- Dijkhuizen
- retail
- agri
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing