Pop-up restaurant Instock kookt met AH-restanten

Pop-up restaurant Instock kookt met AH-restanten
  • Food-en-retail
  • 20 jun 2014 @ 14:57
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodInnovatie

Morgen opent Instock, het eerste restaurant in Nederland dat voedselverspilling prominent op de kaart zet. Instock is gestart door vier werknemers van Albert Heijn. De chefkoks van Instock koken met de oogst van de dag: eten dat anders ons bord niet had gehaald. ’s Ochtends gaat het ‘food rescue team’ van Instock met hun elektrische wagen langs Amsterdamse Albert Heijn winkels. Daar halen ze voedsel op, dat voor de supermarkt niet meer verkoopbaar is. Albert Heijn is volgens de initiatoren 'trots' op het opmerkelijke initiatief

Deze producten zijn overigens nooit over de datum heen, melden de initiatoren nadrukkelijk: 'het gaat om bijvoorbeeld brood van een dag oud of een net sinaasappelen waar één slechte in zit, maar de rest nog prima is. Bij Instock worden de gasten zo verrast met een steeds wisselend menu met inventieve en lekkere gerechten tegen een aantrekkelijke prijs.' 
Het pop-up restaurant is gestart door vier werknemers van Albert Heijn: Selma Seddik, Bart Roetert, Freke van Nimwegen en Merel Laarman. Zij werden geconfronteerd met het thema voedselverspilling en besloten samen tot actie over te gaan: ze schreven een ondernemersplan. Inmiddels kan restaurant Instock voor 5 maanden haar deuren openen. Instock is tot november elk weekend geopend voor een driegangen diner op vrijdag en zaterdag en een brunch op zondag. Doordeweeks is het mogelijk om de locatie af te huren voor evenementen.

Albert Heijn is trots op het initiatief
'Instock is een stichting zonder winstoogmerk en opereert zelfstandig. Wel wordt er hoofdzakelijk gekookt met de producten van Albert Heijn. Albert Heijn geeft aan trots te zijn op het getoonde ondernemerschap van Selma, Bart, Merel en Freke en vindt het belangrijk een bijdrage te leveren aan het tegengaan van voedselverspilling. Naast het ethische aspect, wordt door minder eten te verspillen het milieu minder belast: er worden minder grondstoffen en energiebronnen verbruikt om het eten te produceren en op ons bord te krijgen', zegt de Instock-directie over zichzelf.

1,3 miljard ton weggegooid
Uit onderzoek van de Food and Agriculture Organization blijkt dat ongeveer 30 tot 50 procent van ons voedsel wordt verspild. Wereldwijd gaat er jaarlijks zo’n 1,3 miljard ton voedsel verloren. Eten weggooien kost niet alleen geld, ook de energie die in de teelt, verpakking, transport, koeling en bereiding van voedsel is gestoken gaat verloren. Van al het eten dat wordt weggegooid zijn de huishoudens verantwoordelijk voor het grootste deel: 42%. De horeca omvat zo’n 14% van de gehele verspilling. En aan het begin van de keten, bij de boeren, telers en producenten wordt 39% verspild. De retail, oftewel de supermarkten nemen 5% voor hun rekening. Supermarkten hebben een kernpositie om zowel de consument als de producenten bewuster te maken van voedselverspilling. Duurzaamheid is in sommige gevallen complex, maar in het geval van voedselverspilling kan een oplossing heel simpel zijn, vindt het team van Instock. Minder verspillen is beter voor zowel je portemonnee als het milieu. Het team van Instock wil hier meer aandacht voor genereren

Instock gaat 21 juni als een pop-up restaurant voor vijf maanden van start. 'De droom van het team van Instock is om het restaurant in permanente vorm te laten bestaan, met de mogelijkheid tot uitbreiding. Uiteindelijk moet voedselverspilling in heel Nederland op de kaart staan', aldus Instock. Nu nog hopen dat dit sympathieke restaurant niet zelf tegen out-of-stocksituaties aanloopt. (PvWK)


 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken