Pop-up restaurant Instock kookt met AH-restanten
- Food-en-retail
- 20 jun 2014 @ 14:57
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - FoodInnovatie
- 20 jun 2014 @ 14:57
- Redactie Food en Retail
Morgen opent Instock, het eerste restaurant in Nederland dat voedselverspilling prominent op de kaart zet. Instock is gestart door vier werknemers van Albert Heijn. De chefkoks van Instock koken met de oogst van de dag: eten dat anders ons bord niet had gehaald. ’s Ochtends gaat het ‘food rescue team’ van Instock met hun elektrische wagen langs Amsterdamse Albert Heijn winkels. Daar halen ze voedsel op, dat voor de supermarkt niet meer verkoopbaar is. Albert Heijn is volgens de initiatoren 'trots' op het opmerkelijke initiatief
Deze producten zijn overigens nooit over de datum heen, melden de initiatoren nadrukkelijk: 'het gaat om bijvoorbeeld brood van een dag oud of een net sinaasappelen waar één slechte in zit, maar de rest nog prima is. Bij Instock worden de gasten zo verrast met een steeds wisselend menu met inventieve en lekkere gerechten tegen een aantrekkelijke prijs.'
Het pop-up restaurant is gestart door vier werknemers van Albert Heijn: Selma Seddik, Bart Roetert, Freke van Nimwegen en Merel Laarman. Zij werden geconfronteerd met het thema voedselverspilling en besloten samen tot actie over te gaan: ze schreven een ondernemersplan. Inmiddels kan restaurant Instock voor 5 maanden haar deuren openen. Instock is tot november elk weekend geopend voor een driegangen diner op vrijdag en zaterdag en een brunch op zondag. Doordeweeks is het mogelijk om de locatie af te huren voor evenementen.
Albert Heijn is trots op het initiatief
'Instock is een stichting zonder winstoogmerk en opereert zelfstandig. Wel wordt er hoofdzakelijk gekookt met de producten van Albert Heijn. Albert Heijn geeft aan trots te zijn op het getoonde ondernemerschap van Selma, Bart, Merel en Freke en vindt het belangrijk een bijdrage te leveren aan het tegengaan van voedselverspilling. Naast het ethische aspect, wordt door minder eten te verspillen het milieu minder belast: er worden minder grondstoffen en energiebronnen verbruikt om het eten te produceren en op ons bord te krijgen', zegt de Instock-directie over zichzelf.
1,3 miljard ton weggegooid
Uit onderzoek van de Food and Agriculture Organization blijkt dat ongeveer 30 tot 50 procent van ons voedsel wordt verspild. Wereldwijd gaat er jaarlijks zo’n 1,3 miljard ton voedsel verloren. Eten weggooien kost niet alleen geld, ook de energie die in de teelt, verpakking, transport, koeling en bereiding van voedsel is gestoken gaat verloren. Van al het eten dat wordt weggegooid zijn de huishoudens verantwoordelijk voor het grootste deel: 42%. De horeca omvat zo’n 14% van de gehele verspilling. En aan het begin van de keten, bij de boeren, telers en producenten wordt 39% verspild. De retail, oftewel de supermarkten nemen 5% voor hun rekening. Supermarkten hebben een kernpositie om zowel de consument als de producenten bewuster te maken van voedselverspilling. Duurzaamheid is in sommige gevallen complex, maar in het geval van voedselverspilling kan een oplossing heel simpel zijn, vindt het team van Instock. Minder verspillen is beter voor zowel je portemonnee als het milieu. Het team van Instock wil hier meer aandacht voor genereren
Instock gaat 21 juni als een pop-up restaurant voor vijf maanden van start. 'De droom van het team van Instock is om het restaurant in permanente vorm te laten bestaan, met de mogelijkheid tot uitbreiding. Uiteindelijk moet voedselverspilling in heel Nederland op de kaart staan', aldus Instock. Nu nog hopen dat dit sympathieke restaurant niet zelf tegen out-of-stocksituaties aanloopt. (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- restant
- Food and Agriculture Organization
- Selma Seddik
- houdbaarheid
- Freke van Nimwegen
- over datum
- Amsterdam
- Albert Heijn
- Instock
- pop-up restaurant
- AH
- Merel Laarman
- voedselverspilling
- Bart Roetert
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing