Triomf Oranje goed voor winkels en consumentenvertrouwen
- Food-en-retail
- 16 jun 2014 @ 10:44
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WK VoetbalWinkelenDesignonderzoek
- 16 jun 2014 @ 10:44
- Redactie Food en Retail
De afdroogpartij van Oranje tegen Spanje van j.l. vrijdag zorgt de komende week waarschijnlijk voor meer Oranjekoorts in de supermarkt en een run op WK-gadgets, verwacht supermarktdeskundige Joop Holla van marktonderzoeksbureau GfK. 'Hoe langer de overwinningen aanhouden, hoe beter het is voor het consumentenvertrouwen', stelt tegelijkertijd hoogleraar Financiele Economie aan de UvT, Sylvester Eijffinger. Kortom, alle blijdschap heeft meerdere positieve effecten: ook de economie en de retail scoren mee.
Hoe langer de zegereeks aanhoudt, hoe beter het is voor het consumentenvertrouwen, zegt Eijffinger vandaagn in Metro. 'Het is niet doorslaggevend, maar kan net het extra zetje geven om die nieuwe flatscreen, ijskast of auto te kopen', aldus de hoogleraar. De merkwaarde van Oranje-spelers is omhoog geschoten en het imago van Nederland is door de spectaculaire beelden, zoals de vlucht van Van Persie ('who needs Batman when you have Robin') zowel op tv als op sociale media als Facebook, flink omhoog geschoten. De 5-1 zege heeft ook als voordeel dat alle WK-acties in Nederlandse supermarkten althans voorlopig hun relevantie behouden. De 'revanche' op Spanje heeft daarnaast een positief psychologisch effect, vergelijkbaar met de revanche op Duitsland in 1988 al is de finale natuurlijk nog niet bereikt. Daarnaast heeft de woekerwinst concrete effecten op het aankoopbedrag in supermarkten, becijfert GfK.
Plus 50 miljoen
Supermarkten behaalden tot nog toe 16 miljoen euro extra omzet door de verkoop van Oranjeproducten. Zolang Oranje in het toernooi blijft zal dit bedrag toenemen. Mocht Oranje de halve finale bereiken, dan realiseren supermarkten naar verwachting een omzetpiek van 50 miljoen euro, aldus GfK in Het Parool. Intussen roept 'El Salvador' Johan Cruyff in zijn wekelijkse column in De Telegraaf op te waken voor overmoed. 'Het is essentieel dat iedereen met de beide benen op de grond blijft staan', aldus Cruyff. (PvWK, bronnen: Metro, Telegraaf, ANP, Parool en GfK)
Inhaak-advertentie op Robin van Persies duikvlucht door bureau Alfred voor Unilever
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- sentiment
- supermarkt
- Oranje
- Spanje
- Oranje-koorts
- Joop Holla
- Johan Cruyff
- winkelen
- voetbal
- WK
- extra omzet
- GfK
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing