Ikea profiteert van goedkope chauffeurs
- Food-en-retail
- 15 jul 2014 @ 09:55
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Winkelen
- 15 jul 2014 @ 09:55
- Redactie Food en Retail
Ikea zou de Nederlandse wetgeving voor transport omzeilen door de inzet van goedkope chauffeurs uit o.a. Slowakije, Bulgarije en Roemenië, ingehuurd via een Slowaaks uitzendbureau. Vakbond FNV heeft hierover een klacht ingediend bij de inspectie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Zo meldt De Volkskrant.
Ikea laat zijn Nederlandse winkels bevoorraden door een Belgische transporteur. Die besteedt de ritten uit via een Slowaakse dochteronderneming die een Slowaaks uitzendbureau inhuurt dat Slowaakse vrachtwagenchauffeurs levert. Volgens Ikea klopt deze manier van uitbesteden op papier. De FNV meent dat in de praktijk regels worden overtreden.
Goedkoper
Ikea is met deze manier van werken goedkoper uit, omdat de chauffeurs minder loon ontvangen dan collega’s uit Nederland en België. Bovendien wonen ze weken of maanden in hun vrachtwagen en hoeven ze slechts een weekend per veertien dagen buiten hun vrachtwagen te overnachten. Ze rijden teveel ritten in Nederland volgens de Europese wet en ontvangen niet het minumumloon dat in ons land geldt. De transportsector loopt vaker tegen dit soort praktijken aan. Volgens Nederlandse werkgevers lopen transporteurs miljoenen mis omdat ze niet dezelfde trucs willen uithalen als buitenlandse concurrenten.
Reactie Ikea
Ikea laat weten dat het zelf een onderzoek heeft ingesteld en geen onregelmatigheden heeft aangetroffen. ‘We hebben ook steekproeven genomen onder chauffeurs’, zegt een woordvoerster uit Zweden. ‘We kennen de problematiek en hebben daarom onze gedragscode uitgebreid naar het transport. We vinden het belangrijk dat onze producten op goede en eerlijke voorwaarden worden gemaakt en geleverd.’
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing