Significante daling zoutgehalte in groenteconserven, kaas en brood
- Food-en-retail
- 1 aug 2014 @ 12:15
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekFood
- 1 aug 2014 @ 12:15
- Redactie Food en Retail
Zoutreductie door de Nederlandse levensmiddelenindustrie werpt vruchten af. Dat blijkt uit het rapport ‘Monitoring van het gehalte aan keukenzout in diverse levensmiddelen 2013’ door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Uit het onderzoek blijkt dat het gemiddelde zoutgehalte in levensmiddelen tussen 2011 en 2013 met circa 9 procent is gedaald. De meest significante daling is zichtbaar bij de productgroepen conserven (enkelvoudige groenten en peulvruchten) (27%), kaas (Goudse 48+) (24%) en brood (15%). 'Precies die categorieën waarvoor de levensmiddelenindustrie, samen met retail, de laatste jaren stevige afspraken over zoutreductie heeft gemaakt', meldt belangenclub FNLI trots.
'De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie is blij met de onderzoeksresultaten. De FNLI spant zich al jaren in voor een afname van de hoeveelheid natriumchloride, oftewel keukenzout, in voeding. Het is goed om nu de bevestiging van eerder door ons gepubliceerde resultaten en de impact van de toegezegde inspanningen van fabrikanten te zien', aldus Philip den Ouden, directeur FNLI. De NVWA monitort sinds 2009 jaarlijks tien productgroepen op het gehalte aan keukenzout: brood, chips & zoutjes, conserven, (diepvries)snacks, kaas, kant-en-klaarmaaltijden, koek & banket, sauzen, soep en vleeswaren.
Zoutverlaging in productgroepen
Het bedrijfsleven werkt ook aan zoutverlaging in productgroepen die in het onderzoek vooralsnog achterblijven, namelijk diepvriessnacks, kant- en klaarmaaltijden, sauzen, soep en vleeswaren. Zo maakten de vleeswarensector en de supermarkten vorig jaar de afspraak om de hoeveelheid zout en verzadigd vet in vleeswaren te verlagen: de meeste populaire vleeswaren zullen eind 2015 10% minder zout en 5% minder verzadigd vet bevatten. Daarnaast worden momenteel voor koekproducten, soepen en sauzen maximumnormen voor zout (en waar mogelijk voor verzadigd vet) geformuleerd. Ook voor andere productcategorieën bestaan al concrete afspraken. Een overzicht van de toezeggingen is hier te vinden.
Akkoord Verbetering Productsamenstelling
Begin 2014 ondertekenden minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), de FNLI, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca) het Akkoord Verbetering Productsamenstelling, met als doel zout, verzadigd vet en calorieën in producten verder te verlagen. Het verbeteren van productsamenstelling (minder zout, verzadigd vet en energie) staat hoog op de agenda van de levensmiddelenindustrie. Voor meer informatie en voorbeelden, kijk hier. (PvWK, bron: FNLI)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- zeezout
- zout
- NaCl
- gezond
- bremzout
- brood
- onderzoek
- groenteconserven
- kaas
- smaak
- NVWA
- FNLI
- zoutgehalte
- voeding
- significant
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing