H&M nu grootste afnemer biokatoen
- Food-en-retail
- 6 aug 2014 @ 11:59
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - InnovatieOnderzoekWinkelen
- 6 aug 2014 @ 11:59
- Redactie Food en Retail
H&M staat bovenaan het lijstje van Textile Exchange, een organisatie die zich inzet voor de productie van biokatoen. Eerder was de lijstaanvoerder nog C&A. De Zweedse modeketen was het afgelopen jaar opnieuw de grootste afnemer van de duurzame grondstof.
In 2012 was C&A koploper in het gebruik van biokatoen. De van oorsprong Nederlandse kledingketen staat nu op de tweede plaats, meldt Textile Exchange in het ‘Organic Cotton report 2013′. C&A heeft in 2013 100 miljoen kledingstukken van biokatoen verkocht. Net als H&M heeft het modebedrijf zichzelf tot doel gesteld om vanaf 2020 alleen nog maar duurzaam katoen te gebruiken. (Bron: Retailactueel).
Gerecycled katoen
H&M gebruikte in 2013 29 procent meer biologisch katoen in vergelijking met 2012. In totaal is nu 10,8 procent van al het katoen dat H&M gebruikt gecertificeerd biologisch katoen.
Henrik Lampa, verantwoordelijk voor duurzaamheid bij H&M, zegt erg trots te zijn op de prestaties. ‘We hebben duidelijke doelen over de toename van het gebruik van biokatoen. In 2020 willen we enkel nog duurzaam katoen gebruiken. Om onze ambitieuze doelstellingen te realiseren, creëren we een groeiende vraag naar biologisch katoen. We investeren ook in gerecycled katoen’, zegt Lampa in een persbericht.
Vraag groter dan aanbod
Vanaf 2007 verkoopt H&M ook kleding aan die gemaakt is van 100 procent biologisch katoen, en mode-items die voor de helft gemaakt zijn van duurzame materialen. Alle kledingstukken die ten minste 50 procent geproduceerd zijn met biokatoen, krijgen een speciaal labeltje. In april waarschuwde C&A nog voor een tekort aan biokatoen. De productie van biologisch katoen blijft wereldwijd dalen, terwijl de vraag op de internationale markt toeneemt.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing