Amazon wil Nederlandse markt e-books veroveren
- Food-en-retail
- 23 sep 2014 @ 10:37
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WebWinkelen
- 23 sep 2014 @ 10:37
- Redactie Food en Retail
Het Amerikaanse e-commerce bedrijf Amazon is gestart met het benaderen van Nederlandse uitgevers. Het doel is Nederlandse e-books op de site te gaan verkopen. De uitgevers zijn vooralsnog niet happig. In de NRC laten uitgevers weten voor een dilemma te staan.
‘Ik ben de afgelopen weken drie tot vier keer gebeld vanuit het Europese hoofdkantoor van Amazon in Luxemburg, of ik nog vragen had’, vertelt Martin Voigt, commercieel manager bij uitgeverij Nieuw Amsterdam aan de NRC. (Bron: Twinkle)
Strenge voorwaarden
Nederlandse e-bookverkopers hebben moeite met de verkoopvoorwaarden van de Amerikaanse online retailer. Amazon wil namelijk altijd de hoogste inkoopkorting. Daarnaast wil Amazon zelf bepalen hoe het de ingekochte e-books exploiteert, bijvoorbeeld in een abonnementsdienst voor e-books als Kindle Unlimited.
Machtige speler
Voigt stelt verder in de NRC: ‘De voorwaarden van Amazon zijn voor ons onacceptabel. Bovendien hebben wij geen haast.’ Maar, is het verstandig om een grote partij als Amazon voorbij te laten gaan? ‘We hebben Bol.com’, zegt Voigt. ‘Toen zij van start gingen hadden we wel haast omdat ze de eerste grote internetboekhandel waren, maar nu is Amazon de zoveelste speler op rij. Wel een machtige, dus daarom moet je extra alert zijn.’
Onderhandelingen
Een aantal Nederlandse uitgevers van e-books heeft al een contract gesloten en anderen zijn in onderhandeling en vrezen onder andere een soortgelijke strijd tussen Amazon en Hachette. De boeken van deze uitgever worden niet op Amazon’s platformen verkocht vanwege Hachette’s weigering samen te werken met Amazon onder de gestelde inkoopprijsvoorwaarden.
Bol.com
Bol.com voelt de hete adem van Amazon in de nek. Zo meldde het Financiële Dagblad 22 september jongstleden. Uit onderzoek van het strategisch adviesbureau OC&C blijkt dat steeds meer Nederlanders Amazon weten te vinden en dat de Amerikaanse e-commerce gigant even goed of beter op keuze en de prijs-kwaliteitverhouding scoort dan Bol.com. (Bron: Twinkle)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing