Full-service supermarkten in Europa verliezen marktaandeel

Full-service supermarkten in Europa verliezen marktaandeel
  • Food-en-retail
  • 23 sep 2014 @ 12:12
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekSalesFood

Luxe full-service supermarkten hebben het in heel Europa moeilijk. De marktleiders uit het verleden hebben aan de bovenkant én de onderkant van de markt ruimte laten ontstaan. Dit meldt het Financiële Dagblad naar aanleiding van gesprekken met marktexperts in Europa. Alle eens dominante winkelketens met een groot en luxe assortiment staan onder druk.

Als voorbeeld noemt het Financiële Dagblad de Britse supermarktketen Tesco, die nu veel slecht nieuws over zich heen krijgt. Maandag 22 september jongstleden kwam het concern met de zoveelste winstwaarschuwing. Daarnaast kampt Tesco ook met een boekhoudschandaal. De winst over het eerste halfjaar 2014 bleek met 318 miljoen euro te hoog ingeschat. De primaire shoppers zoeken inmiddels elders hun heil.

Delhaize en Carrefour
Tesco vecht om marktaandeel en heeft last van discounters. Buitenlandse activiteiten in met name in Oost-Europa en Azië renderen beter. Supermarktketens in omringende landen hebben dezelfde problemen, zoals Delhaize in België en Carrefour in Frankrijk.

Albert Heijn
Binnen Nederland krijgt marktleider Albert Heijn volgens het Financiële Dagblad ook de wind tegen. De omzet zakt al twee kwartalen achtereen. Discountformules groeien daarentegen in omzet en marktaandeel. Als voorbeeld noemt het dagblad Dirk van den Broek en Dekamarkt. Verder behoort ook Lidl aan de onderkant van de markt tot de winnaars. De discounter groeide in de afgelopen vijf jaar met 22 procent, zo blijkt uit cijfers van het Foodservice Instituut (FSIN). Over de oorzaken van de verschuiving zijn de deskundigen het in grote lijnen eens: de winnaars van weleer hebben zowel aan de bovenkant als aan de onderkant van de markt te veel ruimte weggegeven. (Bron: Financiële Dagblad) 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken