Full-service supermarkten in Europa verliezen marktaandeel
- Food-en-retail
- 23 sep 2014 @ 12:12
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekSalesFood
- 23 sep 2014 @ 12:12
- Redactie Food en Retail
Luxe full-service supermarkten hebben het in heel Europa moeilijk. De marktleiders uit het verleden hebben aan de bovenkant én de onderkant van de markt ruimte laten ontstaan. Dit meldt het Financiële Dagblad naar aanleiding van gesprekken met marktexperts in Europa. Alle eens dominante winkelketens met een groot en luxe assortiment staan onder druk.
Als voorbeeld noemt het Financiële Dagblad de Britse supermarktketen Tesco, die nu veel slecht nieuws over zich heen krijgt. Maandag 22 september jongstleden kwam het concern met de zoveelste winstwaarschuwing. Daarnaast kampt Tesco ook met een boekhoudschandaal. De winst over het eerste halfjaar 2014 bleek met 318 miljoen euro te hoog ingeschat. De primaire shoppers zoeken inmiddels elders hun heil.
Delhaize en Carrefour
Tesco vecht om marktaandeel en heeft last van discounters. Buitenlandse activiteiten in met name in Oost-Europa en Azië renderen beter. Supermarktketens in omringende landen hebben dezelfde problemen, zoals Delhaize in België en Carrefour in Frankrijk.
Albert Heijn
Binnen Nederland krijgt marktleider Albert Heijn volgens het Financiële Dagblad ook de wind tegen. De omzet zakt al twee kwartalen achtereen. Discountformules groeien daarentegen in omzet en marktaandeel. Als voorbeeld noemt het dagblad Dirk van den Broek en Dekamarkt. Verder behoort ook Lidl aan de onderkant van de markt tot de winnaars. De discounter groeide in de afgelopen vijf jaar met 22 procent, zo blijkt uit cijfers van het Foodservice Instituut (FSIN). Over de oorzaken van de verschuiving zijn de deskundigen het in grote lijnen eens: de winnaars van weleer hebben zowel aan de bovenkant als aan de onderkant van de markt te veel ruimte weggegeven. (Bron: Financiële Dagblad)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
- [marketeer 199] Thijs Ekelschot -... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing