Online omzet stijgt eerste halfjaar tot ruim 6,5 miljard euro

Online omzet stijgt eerste halfjaar tot ruim 6,5 miljard euro
  • Food-en-retail
  • 23 sep 2014 @ 14:00
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WebwinkelConsumentenOnderzoekE-commerce

Nederlandse consumenten hebben in het eerste half jaar ruim 53 miljoen aankopen via internet gedaan, met een totale omzet van 6,58 miljard euro. Hiermee is de online markt verantwoordelijk voor 18 procent van alle bestedingen in Nederland. Bijna 4 procent van alle aankopen werd in het eerste half jaar online gedaan.

Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland, dat wordt uitgevoerd door GfK en mogelijk wordt gemaakt door PostNL. Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van 2200 (web)winkels in Nederland is de opdrachtgever achter de Thuiswinkel Markt Monitor.

Forse stijging
In het eerste half jaar van 2014 is een groei in online bestedingen gerealiseerd van bijna 6 procent ten opzichte van het eerste half jaar van 2013. Een forse stijging van de online bestedingen aan producten (+17%) ligt aan deze groei ten grondslag. De online bestedingen aan diensten zijn echter gedaald met 3 procent, wat veroorzaakt wordt door een terugloop in de online bestedingen aan nieuw afgesloten verzekeringen. Naar verwachting zullen de totale online bestedingen in 2014 uitkomen op € 13,5 miljard, wat neerkomt op een groei van 6 procent ten opzichte van 2013. In aankopen wordt de verwachte groei hoger ingeschat, namelijk op 8 procent. Met deze groei zal het totaal aantal online aankopen in 2014 uitkomen op 110 miljoen.

Krimp omzet winkels
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: ‘Meest opvallende cijfer is de forse groei van online bestedingen van producten (+17%), zeker wanneer we die afzetten tegen indicatoren die een krimp aangeven van aankoop van producten in winkels van zo’n 4 procent. De lichte groei (zo’n 1%) van alle verkochte producten in de eerste helft van 2014 is dan ook volledig toe te schrijven aan de toename van online verkochte producten. Ook opvallend is dat GfK voor het eerst ook online verkoop in winkels, via tablet of internetzuilen, kan meten. Van alle online kopers geeft 2 procent aan ook online in de winkel producten of diensten te kopen, wat bijdraagt aan de totale online bestedingen. De verwachting is natuurlijk dat in de toekomst meer winkels in de winkelstraat ook in de winkel online producten en diensten zullen gaan verkopen.’

Absolute aantal
Een vergelijking tussen het eerste en tweede kwartaal van 2014 laat zien dat het absolute aantal online aankopen nagenoeg gelijk blijft over de twee kwartalen. Waar het eerste kwartaal (Q1) goed was voor 26,8 miljoen online aankopen, worden er in het tweede kwartaal (Q2) 26,7 miljoen aankopen via internet gedaan. Ook het online aandeel binnen de totale aankopen blijft constant op 4 procent.

Reizen en tickets
In bestedingen zijn er echter duidelijke verschillen tussen Q1 en Q2 te zien. In Q1 werd 3,7 miljard euro besteed aan online aankopen, in Q2 was dit 2,9 miljard euro. De grootste verklaring hiervoor is dat er in Q2 op totaalniveau minder aankopen zijn gedaan van diensten, en dan voornamelijk in de categorieën pakketreizen, losse vliegtickets & accommodaties en verzekeringen. Dit is grotendeels te wijten aan seizoensinvloeden. Ook het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop aan deze diensten ligt in Q2 lager in vergelijking tot Q1 (tabel 1). Dit samen zorgt ervoor dat de online bestedingen in de dienstensector, en daarmee ook de totale online omzet in het tweede kwartaal, wordt gedrukt ten opzichte van Q1.

Dienstensector
Gino Thuij, Managing Consultant bij GfK: ‘Het is opvallend te zien dat er binnen de dienstensector dergelijke grote verschillen tussen de kwartalen ontstaan. Nu de Thuiswinkel Markt Monitor per kwartaal wordt verspreid, kunnen we deze seizoensinvloeden beter in kaart brengen dan in het verleden.’ Als gevolg van de dalende online bestedingen aan diensten in Q2, daalt ook het aandeel van diensten binnen de totale online bestedingen. In Q2 was 46 procent van de in totaal € 2,9 miljard online bestedingen afkomstig uit aankopen van diensten. In Q1 waren diensten nog goed voor 58 procent van de totale online bestedingen.

Mobiel kopen
Nederland kent in het eerste half jaar van 2014 11,76 miljoen online kopers. Dit houdt in dat 85% van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder in het eerste half jaar minimaal één online aankoop heeft gedaan. Nederland telt in het eerste half jaar 4 miljoen mobiele kopers, wat neerkomt op 34 procent van alle online kopers. De tablet is het meest gebruikte mobiele apparaat om online aankopen mee te doen. Van alle online kopers heeft 25 procent hun tablet (wel eens) gebruikt voor een online aankoop. Van de Nederlanders heeft 15 procent in het eerste half jaar van 2014 hun smartphone gebruikt voor het doen van een online aankoop.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken