Stembus voor het Gouden Windei 2014 is geopend
- Food-en-retail
- 12 sep 2014 @ 11:05
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - AwardsActiesFood
- 12 sep 2014 @ 11:05
- Redactie Food en Retail
Gezondheidsclaims worden volgens foodwatch Nederland te pas en te onpas op de verpakking gezet. Dat is de reden dat ook dit jaar weer ‘Het Gouden Windei 2014’ wordt georganiseerd. Consumenten kunnen op vijf ‘genomineerde’ kandidaten – die misleidende producten in het schap zetten - stemmen.
Foodwatch roept iedereen op een stem uit te brengen op het meest misleidende product. foodwatch Nederland is onderdeel van de internationale organisatie foodwatch. ‘We willen dat bedrijven hun klanten open en eerlijk voorlichten over de voedselproducten die ze verkopen. En we willen dat de overheid hiervoor de voorwaarden schept via wet- en regelgeving. Alleen dan kunnen consumenten zelf kiezen wat ze eten’, zo meldt het persbericht.
De vijf kandidaten zijn:
• Knorr Boeren Groente Soep van Unilever – Unilever mag formeel op zijn 'clean label'-soep zetten dat er geen smaakversterker in zit. Maar helemaal eerlijk is het niet. Het glutamaat in het toegevoegde gistextract versterkt wel degelijk de smaak.
• Ambacht Rundervink van Albert Heijn – Slagers vinden de 'ambachtelijke' rundervink van AH een belediging voor hun vak. En terecht: de vink bevat een scheut water, vijf soorten suiker en zeven E-nummers. 'Oud-hollandse' misleiding van AH!
• BelVita Breakfast Meergranen van Liga – Liga stort zich met belVita Breakfast op de markt van gehaaste ontbijters. Maar het is gewoon een zoetigheid, met 22 procent suiker. Toch mag Liga zelfs een gezondheidsclaim op de verpakking zetten!
• Surinaamse Roti's van Rosita's – De Surinaamse Roti's van Rosita's zijn geen roti's, maar tortilla's uit een Nederlandse tortillafabriek. Ze hebben dan ook een compleet andere structuur en bite dan het origineel en hebben niets met Suriname te maken.
• Capri-Sun Multivitamin van Coca Cola – Bijna vijf suikerklontjes bevat een zakje Capri-Sun Multi Vitamin. Toch promoot Coca-Cola dit 'familiedrankje' onder kinderen en draagt zo bij aan hun overgewicht. Onverantwoord en niet van deze tijd!
Stemmen
In het persbericht stelt foodwach: ‘Ieder jaar reiken we opnieuw het Gouden Windei uit om misleidende marketing onder de aandacht te brengen. Hoe meer mensen stemmen, hoe sterker onze eis: we willen niet langer misleid worden! We stellen misstanden in de voedselindustrie aan de kaak en lobbyen bij de Nederlandse overheid voor oplossingen die consumenten echt beschermen.’ Stemmen kan op de site van foodwatch.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [column] Battle of the smartphones
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt winkeldiefstal onder...
- Dennis van de Sande van Royal Swinkels: 'Mark Ritson's...
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing