Eerste verpakkingsvrije winkel in Nederland

Eerste verpakkingsvrije winkel in Nederland
  • Food-en-retail
  • 1 okt 2014 @ 09:14
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Packaging designWinkelen

Het tijd voor een verpakkingsvrije winkel, vindt Wim van Dijk. Hij is de eerste Nederlander die in de zomer van 2015 de eerste, volledige verpakkingsvrije winkel in Nederland wil openen: Bag&Buy. Als er tenminste via crowdfunding voldoende geld wordt opgehaald. In ondermeer Duitsland is een vergelijkbare winkel al een groot succes. De weerzin tegen al dat plastic, papier- en glasafval en de daardoor noodzakelijke wekelijkse gang naar de glasbak, papier- en plastic container groeit onder bewuste consumenten. Wordt 'Bag & Buy' daarop een antwoord?

Volgens de laatste meting van Rijkswaterstaat uit 2012 bestaat het Nederlands huishoudelijk restafval voor bijna driekwart uit een combinatie van gft-afval (ruim 40%), papier/karton (17%) en kunststoffen (13%). Dit jaar is één van de kernprioriteiten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu om afval te voorkomen en dat wat toch onstaat beter te scheiden en recyclen. Daarom is het tijd voor een verpakkingsvrije winkel. Wim van Dijk is de eerste Nederlander met dit initiatief. Als het aan hem ligt opent hij in de zomer van 2015 de eerste, volledige verpakkingsvrije winkel in Nederland: Bag&Buy. Dit wordt werkelijkheid wanneer Nederland mee investeert op het crowdfundingsplatform doorgaan.nl. In de eerste drie dagen van de crowdfundingsactie op doorgaan.nl is al ruim een kwart van het totaalbedrag geïnvesteerd. Bag&Buy biedt droge producten zoals noten, gedroogd fruit, muesli, zaden, pitten, bonen, specerijen, rijst en pasta, maar ook vers uit de streek, olie, azijn en wijn aan vanuit bakken, dispensers, kruiken en vaten. Mensen bepalen zelf hoeveel ze van welke producten aanschaffen. 

Bag&Buy rekent op de crowd
Van Dijk: 'Het is mijn ambitie om dit concept uiteindelijk in alle steden van Nederland te realiseren.' Voor de eerste Bag&Buy-locatie is minimaal 125.000 euro nodig. Bag&Buy heeft de eerste 50.000 euro zelf al gerealiseerd. Bag&Buy doet voor de overige 75.000 euro een beroep op Nederland via het crowdfundingsplatform doorgaan.nl, initiatief van ondernemersverzekeraar De Amersfoortse. Investeerders kunnen duurzame tegenprestaties verwachten, van een speciale Bag&Buy-voorraadpot tot een gangpad met eigen naam!

Locatie eerste winkel afhankelijk van crowdfunding
De eerste winkel opent in de hoofdstad van de provincie die Bag&Buy het meeste steunt. Van Dijk roept iedereen op om zijn initiatief te steunen en te delen via Facebook op doorgaan.nl of zelf een actie op te zetten om zoveel mogelijk mensen een bijdrage te laten doen. Wanneer het eindbedrag het toestaat, opent Bag&Buy in meerdere steden. De crowdfundingsactie loopt 60 dagen. Wanneer het doelbedrag is gehaald gaat naar verwachting de eerste winkel in de zomer van 2015 open.

Bulk foods nieuw in Nederland
Jaren geleden startte een Amerikaanse biologische supermarkt met een afdeling bulk foods. Het idee waait nu over naar Europa en is onder meer al te vinden in Londen, Wenen, Antwerpen en Bonn. Onlangs opende in Berlijn een soortgelijke winkel (Original Unverpackt) waarbij de initiatiefnemers via crowdfunding 100.000 euro ophaalden, waarvan 20.000 euro binnen één dag werd opgehaald en het complete project één groot succes werd.

In kannen en kruiken
Initiatiefnemer Van Dijk: 'Stel je voor dat er een winkel is waar alles zoveel mogelijk uit bakken, dispensers, kruiken en vaten verkocht wordt. Gewoon dingen uitproberen zonder er meteen een bepaalde hoeveelheid van te moeten kopen.'
Van Dijk is het grootste deel van zijn werkzame leven actief in managementsfuncties bij verschillende bedrijven, vaak met veel franchisenemers. In 2008 treedt van Dijk in dienst bij een grote Amerikaanse aanbieder van dispensers van waaruit voedingsproducten worden aangeboden. van Dijk: 'We besparen samen op materialen door de hele keten heen. Natuurlijk is er uiteindelijk een verpakking nodig, maar dan gebruiken we een biologisch afbreekbaar zakje dat in de gft-bak kan of je brengt je eigen fles of pot mee.' 
Het crowdfundingplatform doorgaan.nl is een initiatief voor ondernemers van De Amersfoortse. (PvWK) 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken