Opstelten doet 3 miljoenste contactloze pinbetaling
- Food-en-retail
- 7 okt 2014 @ 09:12
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Winkelen
- 7 okt 2014 @ 09:12
- Redactie Food en Retail
Nederlanders betalen steeds vaker contactloos met hun betaalpas of mobiele telefoon. Minister Opstelten van Veiligheid & Justitie verrichtte vandaag in de Kruidvat-winkel in Leidschendam de 3 miljoenste contactloze pinbetaling van dit jaar. Hij riep iedereen op vaker met de pinpas te betalen en contant geld in de muur te laten zitten. Met de opmars van het contactloze pinnen wordt de veiligheid bij de kassa aanzienlijk verder vergroot.
Sinds de uitrol van contactloos betalen begin 2014 groeide het aantal betalingen tot 3 miljoen. Dat blijkt uit cijfers van Betaalvereniging Nederland. Deze manier van betalen is vooral handig bij lage bedragen (tot en met 25 euro), omdat er dan geen pincode nodig is. Inmiddels zijn er bijna 7 miljoen betaalpassen en mobiele telefoons in omloop waarmee consumenten contactloos kunnen pinnen. Bij winkeliers staan 47.000 betaalautomaten waarop zij contactloze pinbetalingen kunnen ontvangen.
Contactloze pinbetalingen zijn sneller en efficiënter dan betalingen met contant geld. Detailhandel Nederland vindt daarnaast vooral het veiligheidsvoordeel ten opzichte van contant geld van belang. Secretaris Winkelcriminaliteit Bert van Steeg: 'Bijna iedere dag is er een overval gericht op contant geld. Dit heeft grote impact op winkelmedewerkers. Pinnen is veel veiliger. Het contante geld, en daarmee de potentiële buit in winkels, neemt er door af. Ook de materiële schade door pinfraude is in de afgelopen jaren spectaculair gedaald naar 640.000 euro in de eerste helft van 2014. Het is dus veiliger als mensen pinnen.'
Momenteel wordt zestig procent van alle betalingen in de winkel nog contant gedaan. Bovendien gaan drie op de vier transacties onder de tien euro nog contant. Het contactloze pinnen wordt vooral gezien als alternatief voor kleine snelle betalingen. Minister Opstelten legt uit: “Met de contactloze pas wordt het voor de klant nog gemakkelijker om deze kleine bedragen snel en veilig te pinnen. Je hoeft niet eens een pincode in te toetsen tot een bedrag van 25 euro."
Campagne Minder cash, wel zo veilig
Opstelten verrichtte de 3 miljoenste contactloze betaling ter gelegenheid van de start van de Week van de Veiligheid (6 t/m 12 oktober). In deze week staat het thema ‘minder cash, wel zo veilig’ centraal. Dit thema is gekozen om te laten zien welke mogelijkheden er voor winkeliers zijn om het aanwezige contante geld in de winkel te verminderen, meldt Detailhandel Nederland. Op die manier worden winkels minder interessant voor een overval.
Minister Opstelten geeft in de Kruidvat-winkel in Leidschendam het startschot voor de Week van de Veiligheid met het verrichten van de 3 miljoenste contactloze pinbetaling.
Foto: Barbara Koppe
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing