[Internationaal] Spar Oostenrijk voert brede shopperstrategie
- Food-en-retail
- 15 okt 2014 @ 09:02
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MarketingWinkelen
- 15 okt 2014 @ 09:02
- Redactie Food en Retail
Ter inspiratie neemt platform Food & Retail geregeld een kijkje over de grens. Zo heeft de Spar-tak in Oostenrijk zich in rap tempo digitaal opgewaardeerd. De tweede speler van het Alpenland manifesteert zich professioneel op beschikbare platformen, bovendien weet Spar dankzij gestandaardiseerde systemen snel gebruik te maken van nieuwe shoppertechnologie.
De 25 mensen van het innovatielab stimuleren continu de discussie hoe de organisatie via innovaties het verschil kan maken. De 1600 winkels hebben in het Alpenland een marktaandeel van bijna 30%, de tweede partij achter marktleider Rewe. Bovendien heeft de organisatie zich ontwikkeld tot een speler die in heel Midden-Europa actief is, waaronder in landen als Hongarije, Tjechië en Slovenië. Ecommerce-managers Werner Kraus en Olivier Simmerstrater gaven recentelijk op het Future of Shopping-event van SAP een toelichting op de digitale ontwikkelingsgeschiedenis van de supermarktketen.
Maaltijden
De basis van het huidige omnichannel-beleid is o.a. gelegd met introducties van verschillende sites met elk een eigen profiel. Bovendien is daarbij onderscheid gemaakt tussen sites die contentgedreven zijn en site met een nadrukkelijker saleskarakter. De sites spar.at, intersparmarkt.at en mahlzeit-rezeptwelt.at zijn contentgedreven en bedoeld om de dienstverlening aan de klant verder te verbeteren, terwijl de sites interspar.at en weinwelt.at vooral zijn gericht op conversie. De Spar Mahlzeit-app kent meer dan 300 duizend gebruikers.
QR Codes
Deze eerste oriëntatie heeft inmiddels geleid tot een doorwrochte omnichannel-strategie, waarmee Spar in staat is om real time analyses los te laten op offline en online shopgedrag van klanten en het succes van introducties te meten. In advertenties van Spar worden QR-codes afgedrukt om gebruikers te stimuleren direct online te gaan. Binnen de internationaal vertakte organisatie bestaan inmiddels 3,5 miljoen klantenkaarthouders van wie koopgedrag op de voet wordt gevolgd.
Google Glass
Verder bekommeren de professionals van het interne innovatielab zich om nieuwe technologische ontwikkelingen, waaronder toepassingen met Google Glass, iBeacons of slimme wijnschappen bijvoorbeeld. 'We zijn daar inmiddels intensief mee bezig. Het is onze overtuiging dat digitale technieken ons steeds beter in staat stellen om real time oplossingen te bieden als reactie op klantenvragen. Elke nieuwe businesskans is tegenwoordig digitaal gedreven', aldus Olivier Simmerstrater.
verslag: Hugo Schrameyer / Shoppermarketingupdate
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Future of Shopping-event
- Slovenië
- supermarktketen
- Olivier Simmerstrater
- omnichannel
- maaltijden
- shoppermarketing
- Rewe
- retail
- Shoppermarketingupdate
- SAP
- Tjechië
- winkelvoer
- Werner Kraus
- Hongarije
- Spar
- commerce- managers
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing