Jumbo komt met huismerk klimaatneutrale koffie
- Food-en-retail
- 25 nov 2014 @ 15:28
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - FoodMVO
- 25 nov 2014 @ 15:28
- Redactie Food en Retail
Jumbo Supermarkten introduceert als eerste retailer van Nederland klimaatneutrale koffie. Door een programma in Ethiopië, in samenwerking met Stichting Max Havelaar, biedt Jumbo haar klanten naar eigen zeggen vanaf deze week 'uitstekende kwaliteit koffie -waar je bewust van kan genieten- die niet alleen biologisch en Fairtrade gecertificeerd, maar ook klimaatneutraal is.'
Het huismerk assortiment klimaatneutrale koffie bestaat uit filterkoffie, koffiebonen, espressobonen en cups en komt naast het huidige koffie-assortiment op het schap. 'Klimaatverandering is wereldwijd het belangrijkste milieuprobleem. Met name kleine boeren in ontwikkelingslanden worden hard getroffen. Jumbo is partner geworden in het koffiebos-programma dat Max Havelaar in samenwerking met ICCO, een coöperatie die wereldwijd werkt aan het verbeteren van mensenrechten en bestaanszekerheid, is gestart in Ethiopië, waar de oorsprong van arabica koffie ligt. Het doel van dit unieke project is koffieboeren ondersteunen bij de impact van klimaatverandering en ontbossing tegen te gaan', stelt de retailer, 'Klimaatneutrale koffie betekent dat de koffieproductie geen schadelijke gevolgen heeft voor het klimaat. Alle partijen in de koffieketen reduceren waar mogelijk hun CO2-uitstoot en de rest wordt gecompenseerd door het kopen van emissierechten van de koffieboeren in Ethiopië. Hiermee neemt Jumbo verantwoordelijkheid om de productie van koffie blijvend te garanderen.'
Koffiebos-programma
Het koffiebos-programma van Jumbo bestaat uit diverse duurzaamheidsprojecten, zoals het verstrekken van kooktoestellen die 50% minder hout gebruiken, het leren om efficiënter om te gaan met bestaande landbouwgrond, de aanplant van nieuwe bomen en het beschermen van het overgebleven oerbos. Hierdoor leren 30.000 koffieboeren schoner en slimmer te produceren en dragen zij bij aan het voortbestaan van de koffiebossen in Ethiopië. Tevens ontvangen de koffieboeren emissierechten voor iedere ton CO2 die zij minder uitstoten, wat hen extra inkomsten oplevert om de effecten van klimaatverandering aan te pakken.
Samen voor de toekomst
'Als familiebedrijf en toonaangevende supermarktketen staan we midden in de maatschappij en voelen we ons verantwoordelijk voor de wereld om ons heen. Nu en in de toekomst. Jumbo is volop bezig met CO2-reductie. Zo hebben we vorig jaar 35% CO2-emissies gereduceerd door onder meer het aantal ritten van onze vrachtwagens te verminderen', licht Colette Cloosterman-van Eerd, directeur Formule en Innovatie van Jumbo Supermarkten, toe. 'Wij zijn dan ook blij dat wij nu, samen met Max Havelaar, kunnen bijdragen aan een duurzame koffieproductie in Ethiopië, zodat de toekomstige generaties ook nog van heerlijke koffie kunnen genieten. We zijn er trots op dat wij deze klimaatneutrale koffie als eerste retailer van Nederland aan onze klanten kunnen aanbieden, zodat zij door het kopen van deze koffie kunnen bijdragen aan betere leef- en werkomstandigheden voor koffieboeren en hun families in Ethiopië.'
Steun van Max Havelaar
‘Wij vinden het fantastisch dat Jumbo deze innovatie omarmt. Door de klimaatneutrale koffie onder het huismerk te introduceren, maakt Jumbo deze duurzame koffie beschikbaar voor het grote publiek', aldus Peter d’Angremond, directeur Stichting Max Havelaar. 'Het unieke aan dit concept is dat alle schakels in de koffieketen hun CO2-uitstoot reduceren en de compensatie plaatsvindt bij de koffieboeren.. (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- bewust
- DE
- Fairtrade
- Stichting Max Havelaar
- koffie
- Ethiopië
- genieten
- Jumbo
- voedselbewustijn
- mvo
- boer
- boon
- huismerk
- klanten
- biologisch
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing