Meer soorten en kleinere supermarkten gesignaleerd

Meer soorten en kleinere supermarkten gesignaleerd
  • Food-en-retail
  • 26 nov 2014 @ 12:25
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodWinkelen

De foodsector betrekt panden van zaken die de crisis en het thuiswinkelen via het web niet overleefden. Dat leidt tot meer soorten supermarkten in de stad, die bovendien een stuk dichter bij het huis van de consumenten liggen. In Amsterdam wordt op deze wijze aan de hegemonie van Albert Heijn geknabbeld.

Het aantal supermarken in de hoofdstad is is volgens het CBS met dertien procent gestegen. Journalisten Eva Gabeler en Bart van Zoelen (Parool) zochten ui dat dit komt door opkomst van 'duurzame' foodretailers als Marqt en Ekoplaza met grote vestigingen in bijvoorbeeld oude tapijthallen, maar ook kleinere 'biologische' merken als Stach, Biolicious en Bilder & De Clercq en door de buurtsupers, vaak gedreven dor allochtonen. De positie van AH in Amsterdam is nog sterk, maar de concurrentie stijgt, zo meette onderzoeksdienst O+S van de gemeente. In 2010 waren nog 70 van de 131 grotere supers een AH. Sinds 2010 steeg het aantal grote filialen van andere ketens van 61 naar 66.

Foodmarkt Amsterdam
Deze week opent een gigantische Jumbo met een foodmarkt van 4000m2 in Amsterdam Noord. Wie er vandaag t/m zondag voor meer dan 25 euro boodschapen doet, krijgt een gratis kaasplankje, zo belooft de retailer uit Veghel. Volgens retailexpert Gerard Rutte in het artikel heeft zo'n foodmarkt in Amsterdam wel een kans. 'Als het iets aparts is, heb je nog eens kans. Verder wil de klant vooral gemak en complete winkels zo dicht mogelijk bij huis, beweert Rutte. Hij verwacht een shake out van andersoortige supermarkten, al zal de positie van AH niet snel wankelen. 'Hoe snel ze ook zijn gegroeid, qua omzet slaan de nieuwe kleine luxe supermarkten nog geen deuk in een pakje boter.'
(PvWK , bronnen: Parool, CBS, O+S en PS)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken