'Zwarte Pietdiscussie brengt Sinterklaasomzet naar record'
- Food-en-retail
- 24 nov 2014 @ 11:28
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Evenement
- 24 nov 2014 @ 11:28
- Redactie Food en Retail
De winkeliers van Nederland verwachten dit jaar 530 miljoen euro aan extra omzet te genereren. Dat is een stijging van 3% ten opzichte van vorig jaar (515 miljoen euro). Dat blijkt uit onderzoek van Detailhandel Nederland. Deze stijging is toe te schrijven aan de toenemende belangstelling voor het oer-Hollandse feest als gevolg van de discussie over Zwarte Piet. Ook het gestegen consumentenvertrouwen draagt bij aan de positieve stemming van winkeliers.
Consumenten durven weer geld uit te geven en grijpen Sinterklaas aan om weer eens flink uit te pakken. Suzanne van de Graaf van Detailhandel Nederland: 'steeds meer mensen zijn optimistisch gestemd over de toekomst. Meer mensen vinden een baan en daarmee neemt de onzekerheid af. Sinterklaas is het uitgelezen moment om daar uiting aan te geven.'
Zwarte Pietdiscussie
Detailhandel Nederland is blij dat consumenten zich niet laten afschrikken door de commotie rond het Sinterklaasfeest. 'Integendeel; het pakt goed uit. Nog nooit was er zo vroeg in het jaar al aandacht voor het leukste kinderfeest van Nederland. Niet de pepernoten die te vroeg in de winkels zouden liggen, niet de vraag wanneer de Kerstversiering de Sinterklaasetalage moet vervangen en ook niet of kindertjes die vragen worden overgeslagen, hield de gemoederen bezig. Maar de vraag of Zwarte Piet wel of niet welkom is op het Sinterklaasfeest, is het gesprek van de dag.'
De populairste cadeaus
Onverminderd populair zijn volgens Detailhandel Nederland dit jaar wederom de schoencadeautjes. Dat zijn de kleine cadeautjes die kinderen in de schoen krijgen, vanaf het moment dat de Sint in het land is. 'Voor pakjesavond op 5 december wordt letterlijk uitgepakt. De traditioneel populaire cadeaus als speelgoed, spelletjes en parfum gaan als warme broodjes over de toonbank.' (PvWK)
Achtergrond: over DN
Detailhandel Nederland is de spreekbuis van de winkeliers van Nederland en stelt zich ten doel de belangenbehartiging van de detailhandel in Den Haag en Brussel te optimaliseren en te versterken. Detailhandel Nederland vertegenwoordigt 110.000 winkeliers. De sector heeft een omzet van €96 miljard en biedt werk aan nog eens 700.000 mensen.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- feestdagen
- winkeliers
- oer-Hollands
- Sinterklaas
- consumenten
- cadeau
- Zwarte Piet
- consumentenvertrouwen
- 5 december
- Sint
- stemming
- discussie
- Suzanne van de Graaf
- Detailhandel Nederland
- Piet
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [column] Battle of the smartphones
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt winkeldiefstal onder...
- Dennis van de Sande van Royal Swinkels: 'Mark Ritson's...
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing