'In 2024 zijn alle promotie-problemen opgelost'

'In 2024 zijn alle promotie-problemen opgelost'
  • Food-en-retail
  • 22 dec 2014 @ 10:00
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • DoelgroepenWinkelen

Van de honderd winkelvloeracties lopen er ongeveer 25 stuk in de praktijk. Winkelpersoneel begrijpt de opbouw van de display niet goed, het promotiemateriaal staat op de verkeerde plek, noem maar op. Die problemen zijn grotendeels terug te voeren op miscommunicatie tussen handel en industrie. Er is goed nieuws, want in 2024 zijn al die problemen opgelost, waarmee er een meeromzet vrijkomt van 1 miljard euro.

Dat meent Maarten Stut, die samen met Martijn Vegter en Arno Fidder in 2010 het bedrijf SmartSpotter heeft opgericht. Het bedrijf, dat sinds 2012 onderdeel uitmaakt van de Hamilton Bright-groep, heeft contact met duizenden shoppers in heel Nederland om hen smartphone-foto’s te laten nemen van producten, schappen, displays en promoties. Zo kunnen fabrikanten als afzonder relatief teruggekoppeld krijgen hoe de actie op de winkelvloer gepresenteerd staat.

Optimaal
Maarten en Arno gaven deze week op het Popai-congres in Antwerpen een presentatie, waarbij ze ook ondersteund werden door één van hun klanten, Bart Pelser, shopper marketeer & key account manager van Unilever. Die vertelde de zaal dat op dit moment 65% van de promoties niet wordt uitgevoerd overeenkomstig de bedoelingen van Unilever. Mede door input van SmartSpotter ontdekt ook deze partij dat displays en promoties er niet altijd optimaal bijstaan. Sterker nog, het wil gebeuren dat beoogde promoties compleet ontbreken op de winkelvloer.

Eerlijker
Je kunt je afvragen, benadrukt Pelser, waarom Unilever de volle mep aan promotiebijdrage betaalt, terwijl er maar 65% wordt uitgevoerd. Dan is het toch ook eerlijker om die vergoeding naar 65% terug te schroeven. De betrokken retailpartijen zijn daar uiteraard minder happig op, maar waar wel veel enthousiasme over bestaat, is het opvoeren van het percentage geslaagde promoties. Vandaar ook de samenwerking met Unilever en SmartSpotter. De ambitie bestaat om die 65% snel op te voeren naar 95%.

Reminder
In samenwerking met SmartSpotter heeft Unilever nu een duidelijk handvat om bevindingen terug te koppelen met de buitendienst en retailpartijen. Door de tools die SmartSpotter aanbiedt, bestaat er real time inzicht in promoties op de winkelvloer. Daar waar de promoties uit de pas lopen, wordt er een reminder naar de winkel gestuurd om de executie alsnog op orde te krijgen. Pelser liet zich niet tot achter de komma uit over de resultaten, maar gaf volmondig te kennen dat de promo compliance een duidelijke stijgende lijn laat zien.

Historische gegevens
Wat Unilever belangrijk vindt, vertelde Pelser tot slot nog, is toegang tot historische retailgegevens. Als fabrikant wil je niet alleen weten of de promoties er nu goed bij staan, je wilt ook weten welke retailpartijen structureel op niveau of juist ondergemiddeld scoren. Juist die laatste groep heeft blijkbaar extra aandacht nodig.
 

(bron: Shoppermarketing Update)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken