Keurmerk staat nog niet voor duurzame chocoladeletter

Keurmerk staat nog niet voor duurzame chocoladeletter
  • Food-en-retail
  • 4 dec 2014 @ 14:31
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Food

De meeste chocoladeletters hebben een keurmerk, zoals Fairtrade of UTZ. Maar dat wil nog niet zeggen dat dit Sinterklaascacaosnoep duurzaam is, zo blijkt uit een onderzoek van het consumentenprogramma Kassa.

Ruim 50 melkchocoladeletters uit achttien Nederlandse winkels en supermarkten werden kritisch doorgelicht. Van alle ingrediënten (hazelnoten, cacao, suiker, palmolie, melk,) is gekeken hoe mens- en milieuvriendelijk ze zijn geproduceerd. De melkchocoladeletter van Tony's Chocolonely haalde het hoogste rapportcijfer, een 7,5. De laagste score, een 3,5, was voor de letter van Sweet Company. Dat zelfs chocoladeletters met een keurmerk een onvoldoende scoren, komt doordat geen van de keurmerken in alles voorziet. 'Geen enkel keurmerk kan de risico's op mensenrechtenschendingen in de cacaoteelt -denk kinderarbeid, slavenarbeid- en de zware impact op het milieu -denk ontbossing- volledig wegnemen', reageren de onderzoekers in Het Parool. De resultaten van het chocoladeletteronderzoek, dat is gedaan door de stichting Questionmark, waren onlangs bij Kassa te zien. In bredere zin wemelt het van de keurmerken in Nederland. Steeds vaker klinkt de klacht dat consumenten door de bomen het bos niet meer zien, waardoor de keurmerken hun betekenis en waarde verliezen.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken