Keurmerk staat nog niet voor duurzame chocoladeletter
- Food-en-retail
- 4 dec 2014 @ 14:31
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Food
- 4 dec 2014 @ 14:31
- Redactie Food en Retail
De meeste chocoladeletters hebben een keurmerk, zoals Fairtrade of UTZ. Maar dat wil nog niet zeggen dat dit Sinterklaascacaosnoep duurzaam is, zo blijkt uit een onderzoek van het consumentenprogramma Kassa.
Ruim 50 melkchocoladeletters uit achttien Nederlandse winkels en supermarkten werden kritisch doorgelicht. Van alle ingrediënten (hazelnoten, cacao, suiker, palmolie, melk,) is gekeken hoe mens- en milieuvriendelijk ze zijn geproduceerd. De melkchocoladeletter van Tony's Chocolonely haalde het hoogste rapportcijfer, een 7,5. De laagste score, een 3,5, was voor de letter van Sweet Company. Dat zelfs chocoladeletters met een keurmerk een onvoldoende scoren, komt doordat geen van de keurmerken in alles voorziet. 'Geen enkel keurmerk kan de risico's op mensenrechtenschendingen in de cacaoteelt -denk kinderarbeid, slavenarbeid- en de zware impact op het milieu -denk ontbossing- volledig wegnemen', reageren de onderzoekers in Het Parool. De resultaten van het chocoladeletteronderzoek, dat is gedaan door de stichting Questionmark, waren onlangs bij Kassa te zien. In bredere zin wemelt het van de keurmerken in Nederland. Steeds vaker klinkt de klacht dat consumenten door de bomen het bos niet meer zien, waardoor de keurmerken hun betekenis en waarde verliezen.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- keurmerk
- chocoladeletter
- Piet
- cacao duurzaam
- Fairtrade
- pepernoot
- Kassa
- Tony's Chocolonely
- Sweet Company
- Verkade
- wassen neus
- 5 december
- suiker
- consumentenprogramma
- Sint
- duurzaam
- Sinterklaas
- schoen
- UTZ
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing