Mondelēz gaat schap-controle automatiseren
- Food-en-retail
- 24 dec 2014 @ 11:51
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WinkelenVerdienmodellen
- 24 dec 2014 @ 11:51
- Redactie Food en Retail
Mondelēz België heeft als eerste regio van het wereldvertakte levensmiddelenconcern een nieuw soort schapcontrole-tool in gebruik genomen. Aan de basis daarvan ligt een image recognition-systeem van aanbieder Planorama, waarmee schappen in een handomdraai zijn te fotograferen en te evalueren. Zo kan haarfijn worden beoordeeld hoe de eigen producten erbij staan.
Sales operation manager Veronique Brisaert van Mondelēz België vertelde hier uitgebreid over op het Popai-congres in Antwerpen dat deze week werd gehouden. 8 november 2012 ging het systeem live, hetgeen betekende dat daarmee afscheid werd genomen van de vorige oplossing. Het ging daarbij heel traditioneel om een meetlint en een notitieblok.
Snel rapport
De nieuwe oplossing die in samenwerking met Planorama is ontwikkeld, bestaat uit een systeem dat wordt gevoed door smartphone-foto’s van het schap. En die komen uit de smartphone van de winkelbezoekende vertegenwoordigers. Door image recognition worden de afzonderlijke afbeeldingen van producten in het centrale systeem herkend, waarna de vertegenwoordiger binnen 15 minuten een rapport ontvang van alle verbeterpunten in het schap. Via de review krijgen ze zo te lezen welke producten out of stock zijn en welke artikelen niet optimaal staan gepresenteerd.
Tijdsbesparing
Veruit het meest belangrijke voordeel ten opzichte van het meetlint en het notitieblok is tijdsbesparing. Mondelēz kent een superbreed portfolio aan merken en producten. Daardoor ging er flink wat tijd gemoeid met de winkelevaluaties. Vertegenwoordigers hebben nu hetzelfde tijdsbudget per winkel als vroeger, maar omdat controle in een handomdraai is gepiept, kunnen deze meer aandacht geven aan overleg met ondernemers of betrokken afdelingsmanagers. “Met een minimale inspanning beschikken we nu over een maximum aan data”, hield Veronique Brisaert de zaal voor, hetgeen betekent dat snel valt te schakelen tussen betrokken partijen voor het aanbrengen van verbeteringen.
Eerste land
België was het eerste land waar Mondelēz gebruik ging maken van deze oplossing. Aangezien de inspanning tot tastbare resultaten leidt, wil het voedingsmiddelenconcern deze toepassing nu mondiaal introduceren.
(bron: Shoppermarketing Update)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- fotograferen
- schapcontrole-tool
- Antwerpen
- mage recognition-systeem
- Mondelēz België
- nieuw
- space management
- retail
- innovatie
- efficiency
- levensmiddelenconcern
- Planorama
- evalueren
- schappen
- winkel
- Popai
- distributie
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing