Spa en Breda werken samen om water drinken te stimuleren

Spa en Breda werken samen om water drinken te stimuleren
  • Food-en-retail
  • 11 dec 2014 @ 15:16
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodInteractie

In de Bredase wijk Heuvel werken de gemeente Breda, GGD West-Brabant en Spa Nederland de komende maanden samen om het drinken van water onder jongeren van 0-12 jaar te stimuleren. Via onderzoek brengen ze in kaart welke specifieke kansen er zijn om jongeren te helpen een gezondere leefstijl te ontwikkelen. Zo ontstaat er inzicht in de sociale omstandigheden van de kinderen en de positieve rol die scholen, sportclubs, ouders en bedrijven kunnen spelen. Er wordt gesproken van 'een publiek-private proeftuin met landelijk bereik.'

Dit is onderdeel van de samenwerkingsovereenkomst die de Bredase wethouder van Zorg, Welzijn, Onderwijs en Wijkontwikkeling, Miriam Haagh en directeur Stefan De Clercq van Spa Nederland vandaag ondertekenen, melden de betrokkenen.

'Water drinken is leuk, lekker en gezond'
De samenwerking tussen Spa en 'JOGG Breda' is onderdeel van het programma Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) en in het bijzonder de campagne ‘DrinkWater’. Deze campagne laat jongeren zien dat water drinken een gemakkelijk, aantrekkelijk en gezond alternatief is voor drankjes met veel calorieën. Naast de beschikbaarheid van water op scholen, kantines en sportvelden is inzicht in de oorzaken van overgewicht en de achterliggende motivaties voor (ongezonde) keuzes van kinderen belangrijk. Het onderzoek dat nu begint moet daarom concrete aanknopingspunten bieden voor het ontwikkelen van bijvoorbeeld een lespakket voor scholen of campagnes die specifiek gericht zijn op groepen jongeren die extra kwetsbaar zijn voor het ontwikkelen van overgewicht.

Wethouder Miriam Haagh: 'als JOGG gemeente hebben wij veel aandacht voor overgewicht. Overwicht bij kinderen willen we verminderen en het liefst voorkomen. Dat doen we door kinderen te helpen om meer te bewegen en gezonder te eten. Bijvoorbeeld door het drinken van water te stimuleren en het makkelijker te maken om water te drinken, dan om een blikje cola open te trekken. Zo zijn we erg blij met de samenwerking met Spa en is er in Heuvel al eerder een watertappunt gerealiseerd. Ik realiseer me dat we een flinke klus te klaren hebben. Daarom ben ik ook blij dat we hier samen met onze partners de schouders onder zetten.'

Directeur Stefan De Clercq van Spa: 'Voor Spa is het erg belangrijk om een bijdrage te leveren aan een gezondere leefstijl. Jongeren zijn daarbij de belangrijkste doelgroep en we zijn dan ook zeer verheugd om nu met JOGG Breda samen te kunnen werken. Met de samenwerking hopen we bij te dragen aan het nog aantrekkelijker maken van het drinken van water voor deze groep en zo belangrijke lessen te leren in de aanpak van overgewicht.'

Publiek-private proeftuin met landelijk bereik
De Bredase wijk Heuvel is als JOGG-wijk een proeftuin voor publiek-private samenwerkingen in de strijd tegen obesitas. De samenwerking met Spa en daaruit voortkomende projecten kunnen bij succes worden voorgedragen voor landelijke uitrol. Een ander recent voorbeeldproject is Cool2Be Fit, een programma voor kinderen met overgewicht. Zij worden intensief begeleid door een fysiotherapeute, diëtiste en psycholoog. Het doel is om hen ook na dit programma door te leiden naar sportactiviteiten en verenigingen in de wijk. Om ook fit te blijven. Cool2be fit is mogelijk gemaakt door de sportimpulssubsidie vanuit ZonMW.


Overgewicht belangrijk probleem in kwetsbare wijken
Uit onderzoek blijkt dat overgewicht vaak leidt tot slechtere leerprestaties, meer depressie en maatschappelijke uitval. In de wijk Heuvel ligt het percentage overgewicht ruim boven het gemiddelde Bredase percentage en ook is de wijk eerder al aangemerkt om een ‘Gezonde Wijk’ te worden.

Jongeren Op Gezond Gewicht
JOGG is een beweging, waarbij iedereen in stad, wijk of dorp zich inzet om gezond eten en bewegen voor jongeren gemakkelijker en aantrekkelijker te maken. Het doel is om het aantal jongeren met (ernstig) overgewicht te laten dalen. Jongeren en ouders staan centraal in deze aanpak. Verschillende sectoren (onderwijs, sport en recreatie, leefomgeving, levensmiddelenindustrie, zorg en welzijn en media) werken samen om overgewicht en obesitas duurzaam te bestrijden. Meer informatie over JOGG staat op www.jongerenopgezondgewicht.nl.
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken