Aantal Museumjaarkaart-houders stijgt naar ruim 1 miljoen

Aantal Museumjaarkaart-houders stijgt naar ruim 1 miljoen
  • Food-en-retail
  • 6 jan 2015 @ 09:26
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Marketing

Vorig jaar zijn 100.000 meer Museumjaarkaarten verkocht dan in 2013, een stijging van 10 procent. De in totaal 1,1 miljoen kaarthouders gingen gemiddeld ook vaker naar het museum, deelt de Museumvereniging mee. Het aantal museumbezoeken dat de jaarkaarthouders brachten steeg met 17 procent, van 6,4 naar 7,5 miljoen.

De stijging was niet te danken aan een select groepje grote- of topmusea, maar aan een groep van 31 musea. De Museumjaarkaart wordt uitgegeven door de Stichting Museumkaart en kost voor volwassenen 54,95 euro per jaar. De 400 deelnemende musea krijgen voor elk bezoek met de kaart een vergoeding. Het gemiddelde van museumkaarthouders ligt hoger en steeg vorig jaar van 6,5 in 2013 naar 6,6 museumbezoeken per kaarthouder. Volgens de directeur van de Museumvereniging, Siebe Weide in NRC Handelsblad, blijkt uit de stijging van het aantal pashouders dat er niet per se grote openingen nodig zijn voor een goed museumjaar. In de perfiferie van museumbezoek tieren retail en horeca welig. Publiek geheim is bijvoorbeeld dat het Van Goghmuseum meer verdient aan de replica-posters dan aan de tickets. Recent werd in het Rijks een nieuw restaurant met een topchef geopend, waarvan ook een wezenlijke bijdrage aan de museumomzet wordt verwacht. Merchandising in museumwinkels is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering, uitbaters leggen forse bedragen neer om zulke horeca of winkels te pachten. De Museumjaarkaart draagt bij aan exttra traffic richting deze museale onderaannemers.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken