Chef Watson van IBM wint Horecava Innovation Award 2015

Chef Watson van IBM wint Horecava Innovation Award 2015
  • Food-en-retail
  • 13 jan 2015 @ 08:44
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • AwardsInnovatieFood

Met het computerprogramma IBM’s Chef Watson wint IBM Corporation samen met Bon Appetit Institute of Culinary Education (US), de Horecava Innovation Award 2015. IBM’s Chef Watson is volgens de jury een uniek computerprogramma dat koks helpt bij het ontdekken en creëren van originele, totaal unieke recepten. Watson creëert razendsnel eindeloze hoeveelheden combinaties en selecteert daaruit de beste. De prijsuitreiking van de 15e editie van de innovatiewedstrijd vond plaats op maandag 12 januari, de eerste dag van Horecava 2015, in Amsterdam RAI. Hier het overzicht met alle naar onze mening zeer inspirerende winnaars.


IBM’s Chef Watson won eveneens in de categorie Digital & Social Media; een veelbelovende, nieuwe categorie in deze wedstrijd.

Categoriewinnaars
De jury maakte tevens de winnaars bekend in de overige drie categorieën.
Bij Food & Beverage ging de Award naar de Spice Oils, op de markt gebracht door Verstegen Spices & Sauces uit Rotterdam. Met de Spice Oils breng je in een handomdraai gerechten op smaak. 4 smaken die allen voldoen aan de Verstegen Pure normen: vrij van 14 wettelijk geregistreerde allergenen, minimale hoeveelheid zout en MSG vrij.

Philips en Desso uit Waalwijk zegevierden bij Concepts, Interior & Design met Luminous Carpets. Het gepatenteerde lichtdoorlatende tapijt informeert gasten en bezoekers, helpt ze te oriënteren, inspireert ze en verhoogt de veiligheid door duidelijke markering van vluchtwegen. Daarnaast zorgt het voor een mooie uitstraling.

De prijs bij Equipment & Services ging naar 'FndF' uit Nijmegen, met het zelf-afschuimend bierglas. Doordat het bierglas licht schuin afloopt, loopt de opkomende schuimlaag met grote belletjes vanzelf over de rand. Ook komt het de kwaliteit van het bier ten goede.


Karel de Vos Award
De jury reikte voor de derde keer de Karel de Vos Award uit. Deze bijzondere prijs gaat naar de meest gastgerichte innovatie, die de horecaondernemer ondersteunt in zijn bedrijfsvoering en wordt geproduceerd met respect voor mens, dier en planeet. Hij werd in ontvangst genomen door Pit-foodconcepts Eindhoven dat i.s.m. Altoni Pasta uit Schoten (Be) Zilte Glorie ontwikkelde; ravioli gevuld met zeewier. Een duurzaam initiatief waarmee op originele wijze aandacht wordt gevraagd voor de acceptatie van zeewier als smakelijke eiwitcomponent en voedingsmiddel.

Publieksprijs
Het publiek mocht ook een stem uitbrengen op haar favoriete innovatie. Dit kon via de website tot en met vrijdag 9 januari. De publiekswinnaar is de Bacon Bullet, een snack van Nextdeli uit Soest. De 15 genomineerden ontvingen in totaal 1.351 stemmen; daarvan ging 23% naar de publieksprijswinnaar.

Advies en ondersteuning
Behalve de Award ontving de winnaar ook een cheque voor marketing- en communicatie-ondersteuning door Pitch communicatie & PR in Amsterdam, alsmede een powerconsult van De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO); een diepgaand adviesgesprek op maat over subsidie- en financieringsmogelijkheden, duurzaamheid, maatschappelijk ondernemen en andere overheidsregelingen.

Ruim 150 inzendingen
Maar liefst 151 innovaties werden ingestuurd om kans te maken op de felbegeerde Horecava Innovation Award 2015 (HIA). Zoveel zijn het er in jaren niet geweest (110 in 2013; 118 in 2014). De onafhankelijke jury, bestaande uit ondernemers, chef-koks, vakspecialisten en –journalisten, beoordeelde alle inzendingen en wees 16 genomineerden aan; één trok zich terug. Alle genomineerde innovaties zijn te bewonderen op het InnovationLAB, tijdens de Horecava.

Voor deze 15e editie van de HIA wedstrijd konden producten aangemeld worden die na 1 januari 2014 in Nederland op de horecamarkt verschenen. De Horecava wil met de prijs het innovatieve karakter van de beurs onderstrepen en fabrikanten en leveranciers stimuleren de horeca te blijven voorzien van innovatieve producten.

Horecava Innovation Award 2015: de winnaars
Categorie winnaar: Concepts, Interior & Design
Product: Luminous Carpets - lichtdoorlatend tapijt
Leverancier: Luminous Carpets; Philips en Desso /  www.luminous-carpets.com

Het gepatenteerde lichtdoorlatende tapijt informeert gasten en bezoekers, helpt ze te oriënteren, inspireert ze en verhoogt de veiligheid door duidelijke markering van vluchtwegen. De lichtgevende teksten of tekens zijn eenvoudig te veranderen dankzij led-technologie. Het tapijt is recyclebaar. Product is een samenwerking van Philips en Desso.
De jury waardeert dit slimme concept met hoge wow-factor. Verrassend en super innovatief; zorgt voor een mooie uitstraling. Het is gastvriendelijk, geeft welkomstlicht in de vloer en wijst letterlijk de weg. Bezorgt een veilig gevoel hotelgast, geen lamp nodig om 's nachts naar het toilet te gaan, en geeft bovendien vluchtwegen aan. Met name inzetbaar in hotels en congrescentra.

Overall Winnaar en Categorie winnaar Digital & Social Media
Product: IBM’s Chef Watson – zoekcomputer voor unieke recepten
Producent: IBM Corporation, i.s.m. Bon Appetit - Institute of Culinary Education (US)

IBM’s Chef Watson is een uniek computerprogramma dat koks helpt bij het ontdekken en creëren van originele, totaal unieke recepten. De kracht van Watson zit ‘m in het razendsnel creëren van eindeloze combinaties en daar de beste uit te selecteren.
De jury heeft Chef Watson genomineerd vanwege het gebruik van nieuwe technieken (Big Data) om een product te ontwikkelen dat zowel voor de grote chefs van deze wereld (o.a. Onno Kokmeijer van Okura) als voor de kok van het restaurant op de hoek toepasbaar is. Het product is laagdrempelig in gebruik (gratis) en biedt veel kansen voor restaurateurs om zich door middel van unieke gerechten te onderscheiden.

Categorie winnaar Equipment & Services
Product: Zelf-afschuimend bierglas – tappen zonder afschuimen
Leverancier: FndF, Nijmegen - www.fndf.nl

Het zelf-afschuimend bierglas heeft een licht schuin aflopende rand, waardoor afschuimen overbodig wordt en een pils altijd een stevige schuimkraag krijgt. Dit verzekert een consistente en gewenste kwaliteitservaring van pils. Het ontwerp is zowel in glas als in kunststof uit te voeren, en is toepasbaar op ieder bi-conisch gevormd bierglas.
De jury waardeert de inventiviteit. Doordat het bierglas licht schuin afloopt, loopt de opkomende schuimlaag met grote belletjes vanzelf over de rand. Dit levert snel en gemakkelijk een goed getapte pils op met een mooie en stevige schuimkraag, zonder afschuimen. Ideaal voor grote feesten en festivals, waar vaak beperkte middelen zijn op het gebied van tapinstallaties en het personeel niet altijd even goed getraind is op tappen.

Categorie winnaar Food & Beverage
Product: Spice Oils – kruiderij op oliebasis
Leverancier: Verstegen Spices & Sauces, Rotterdam - www.verstegen.nl

Met de Spice Oils breng je in een handomdraai gerechten op smaak. 4 smaken die allen voldoen aan de Verstegen Pure normen: vrij van 14 wettelijk geregistreerde allergenen, minimale hoeveelheid zout en MSG vrij. Sluiten dus perfect aan op de nieuwe Allergenenwetgeving. Toepassingen op vlees/vis/groente, maar ook in sauzen, dressings, wokschotels, dressings.
De jury noemt als sterke punten: multi toepasbaarheid, praktisch doseergemak, goede smaak, vrij van allergenen en MSG.

Karel de Vos Award winnaar
Product: Zilte Glorie - Zeewier ravioli
Leverancier: Pit-foodconcepts Eindhoven i.s.m. Altoni Pasta, Schoten (Be) www.pit-foodconcepts.com, www.altoli.be

Ravioli gevuld met zeewier uit de Noordzee, panklaar. Een kwalitatief, duurzaam zeewier-product dat makkelijk valt te implementeren in de horeca-keuken.
Motivatie jury: De acceptatie van zeewier als voedingsmiddel staat hier nog in de kinderschoenen. Zilte groenten zullen echter in de toekomst een belangrijke eiwitbron worden, als de wereldbevolking naar 9 miljard groeit en (zoetwater)landbouwgrond schaars wordt. Innovatieve hoogwaardige zeewierproducten als deze kunnen zorgen voor meer bekendheid en smaakacceptatie bij westerse consumenten.

Publieksprijs winnaar
Categorie Food & Beverage
Product: Bacon Bullet - snack
Leverancier: Nextdeli, Soest, www.baconbullets.com

De Bacon Bullet is een stevige snack, niet voor watjes. Supercrunchy aan de buitenkant, smeuïge ragout op basis van hartige bacon van binnen, met een subtiel pikante nasmaak. Doelgroep: jonge generatie snackers.
De overige genomineerden waren:
Food & Beverage: Kimchiwawa – Kimchi smaakpoeder van Top BV, Wageningen; Gerookte zalmproducten – roken onder 7°C van Zalmrokerij Smoking, Enkhuizen

Concepts, Interior & Design: Cosidrum 100 - mobiele terrasverwarmer van Gimeg Nederland, De Meern (standnummer 01.640); Acrylic Couture – decoratief acrylglas voor interieurs van Wandbeleving, Steenwijk (standnummer 01.307); Ritzenhoff Outdoor - Geblazen kunststof drinkglazen van Global Glass Products, Middelburg


Equipment & Services: Hobart Premax AUPA – zelfreinigende vaatwasmachine van Hobart Nederland, Woerden; Breathometer Breeze – blaastest voor smartphones van Tippen Valley, Den Haag

Digital & Social Media: Social Booker – bookingprogramma voor eigen hotelwebsite van Cubilis by Stardekk, Brugge (Be); Lightcurb – infobaken voor marketing op locatie van Snakeware, Sneek; Hospol – Digitale Opsporing van Digitale Opsporing, Sevenum
Karel de Vos: Agropošta “Post uit de natuur”– natuurlijke limonadesiroop in 1-persoonsverpakking van KG Company, Agropošta, Amsterdam; Zelf-afschuimend bierglas – tappen zonder afschuimen van FndF, Nijmegen; IBM’s Chef Watson – zoekcomputer voor unieke recepten van IBM Corporation, i.s.m. Bon Appetit - ICE (US)

Over Horecava 2015
Horecava 2015 wordt nog tot en met donderdag 15 januari gehouden in Amsterdam RAI. Horecava is alleen toegankelijk voor professionals. Een toegangskaart is te bestellen via www.horecava.nl (€ 50,-, ook aan de kassa, met een Kamer van Koophandel-inschrijving). De minimum leeftijd voor bezoekers is 18 jaar, waarschuwt de organisatie. Ook kinderen onder begeleiding zijn niet toegestaan. Bij de voorregistratie kunnen bezoekers een NS-ticket bestellen. Voor slechts € 9,- reizen Horecava-bezoekers met een NS-dagretour 2e klas vanaf elk NS-station in Nederland naar het NS-station Amsterdam RAI, vanaf 09.00 uur. (bron: Rai)

Meer informatie over Horecava 2015 is te vinden op www.horecava.nl. Horecava is ook te volgen op Twitter (@horecava) en Facebook. (PvWK)
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken