Koffiedik Kijken 2015 vol voorspellingen en borrel toe

Koffiedik Kijken 2015 vol voorspellingen en borrel toe
  • Food-en-retail
  • 9 jan 2015 @ 10:37
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • TrendsEvenement

Het jaarlijkse Koffiedik Kijken is een evenement waarin spraakmakende sprekers hun voorspelling geven voor het komende jaar. Spraakmakend omdat ze het een en ander hebben gepresteerd binnen ons vak, maar volgens de organisatie vooral spraakmakend omdat ze een inspirerende mening hebben. De organisatie is van IAA, MWG en VEA. '#KDK2015' vond dit jaar plaats in de Escape Amsterdam, met als voorspellers Ashley Vinson (Twitter), Mark Woerde (Lemz), Matthijs Moeken (Jumbo Supermarkten) en Willem Albert Bol (De Persgroep).

Het 'Gouden Koffiekopje' voor de beste voorspelling van vorig jaar ging naar Boris Nihom (They). Willem Albert Bol, manager marketing advertising De Persgroep, sprak als eerste de flink gevulde zaal toe. Hij voorziet dat de Uggs nu echt gaan verdwijnen en dat branded content voor adverteerders in 2015 een ware must have wordt. Branded content neemt nu al 10 procent van de advertentie-omzet in bij de Persgroep, aldus Bol. Daarnaast relativeerde hij de Big Data-hype, waarvan eigenlijk alleen start ups profiteren die de verwerking ervan echt in hun DNA hebben zitten.

Ashley Vinson, head of brand strategy in the Netherlands & Belgium bij Twitter, prees de voordelen van automatic bidding, de 'programmatic' kant van het mediavak waarin zij veel groei ziet. Het stalken van een boodschapper als hij of zij bijvoorbeeld even fysiek in de Bijenkorf was en daar geen broek kocht, is in het echte leven niet leuk dus waarom doen we dat wel online? Vinson begrijpt niet dat je bij bezoeken aan wisselende sites telkens weer die banner ziet oppoppen van een eerder aangeklikt merk. 'Het belangrijkste dat marketeers in hun marcom kunnen doen is indruk maken, een goede indruk. Dat telt, niet het aantal advertenties.'

Mark Woerde, strateeg en oprichter Lemz, die later de populariteitspoll van Adformatie zou winnen, mocht zijn 'making a better world'-concept nog eens uitleggen. Hij bekende vorig jaar door een lastige periode te zijn heengegaan en rantsoeneert sindsdien de hoeveelheid leed waar hij mee werkt tot maximaal tien minuten per dag. 'Dan is het goed te doen en wordt het weer leuk.' Wanneer je leed, zoals recent bij Charlie Hebdo, benadert vanuit een 'handelingsperspectief' ('we lossen het op'), dan schiet je niet in een kramp, volgens Woerde. Hij riep iedereen op om ook zelf de wereld te gaan verbeteren. Barbera Wolfensberger (FHV BBDO) zou later veronderstellen dat Woerde zo hoog scoort in de poll omdat hij 'het geweten van het vak is.' Zijzelf was overigens de hoogst eindigende vrouw.

Tot slot sprak Matthijs Moeken, marketing directeur Jumbo Supermarkten. Hij had enkele rake claims, zoals: 'het marketingvak verandert niet, uiteindelijk gaat het om een goed idee.' Hij benoemde de trend dat marketeers steeds minder vaste bureaurelaties aangaan, maar meer ad hoc opdrachten uitdelen aan wisselende bureaus en creatieve cellen. 'Klanten worden opdrachten.' En tenslotte stelde Moeken dat beslissingen nemen de kerncompetentie is van marketeers. 'Heb het lef om je visie uit te voeren.' Gevraagd naar een voorbeeld noemde hij de overtuigingskracht die zijn team intern moest hebben om in de warme zomer 100.000 juichpakken gemaakt door een stylist uit Brabant voor 9,90 euro in de Jumbo's aan te bieden. Aanvankelijk was daar nogal wat twijfel over. Uiteindelijk werden ze een overdonderend succes.

Hierna volgde een champagne toast met de honderden aanwezige leden van onder andere  IAA, MWG en VEA en vele introducees. De borrel gingen nog even door en was geanimeerd. Tegen half acht vertrokken enkele Koffiedik Kijkers naar de herdenking op de Dam. Meer info over Koffiedik Kijken vind je hier. Op de Twitter timeline van @MTribune staan meer beelden en quotes van de bijeenkomst. (PvWK)


 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken