[Onderzoek] Het mannelijke van vlees eten is op zijn retour
- Food-en-retail
- 24 feb 2015 @ 11:52
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekFood
- 24 feb 2015 @ 11:52
- Redactie Food en Retail
Vlees eten en mannelijkheid worden vaak met elkaar in verband gebracht onder het motto dat 'echte mannen' bij uitstek grote vleeseters zijn. Dit traditionele verband blijkt op zijn retour te zijn en dat heeft ten minste twee oorzaken. Zo zijn moderne mannen op een andere manier mannelijk dan traditionele en daarnaast heeft het eten van vlees niet meer de bijzondere status die het in het verleden had. Deze ontwikkelingen komen naar voren uit een studie van het Instituut voor Milieuvraagstukken (IVM) van de Vrije Universiteit Amsterdam.
De onderzoekers benadrukken het belang van deze ontwikkelingen, omdat ze kunnen bijdragen aan een lagere vleesconsumptie met zowel voordelen voor de gezondheid van de mens als voor de kwaliteit van natuur en milieu. Overigens signaleren zij ook uitzonderingen op dit patroon, want de traditionele man is zeker niet verdwenen en er is een aparte plaats voor het outdoor koken.
Traditionele man-vrouwverschillen
De studie is gebaseerd op een vergelijking van man-vrouwverschillen in de voedselvoorkeuren en -praktijken van een duizendtal jonge volwassenen (18-35 jaar) met een Turks-Nederlandse, Chinees-Nederlandse of autochtoon-Nederlandse achtergrond. Bij de Turkse Nederlanders waren de meest traditionele man-vrouwverschillen te zien en bij de autochtone Nederlanders de minst traditionele; de Chinese Nederlanders namen een flexibele middenpositie in. Deze verschillen hingen samen met mannelijke voorkeuren voor grote of kleine porties vlees en de weigering of juist de bereidheid om minder vlees te consumeren en hierbij rekening te houden met factoren als dierenwelzijn en milieu. (bron: VU Amsterdam)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- vleesconsumptie
- jager
- vlees
- VU
- man
- Instituut voor Milieuvraagstukken
- oermens
- bijdrage
- IVM
- veggy
- voordelen
- gezondheid
- Vrije Universiteit Amsterdam
- studie
- ontwikkelingen
- carnivoor
- vrouw
- onderzoekers
- genen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
- Plus start training Veilig op de weg 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing