Jumbo in strijd met A-merkproducenten, retaillandschap verhardt

Jumbo in strijd met A-merkproducenten, retaillandschap verhardt
  • Food-en-retail
  • 24 feb 2015 @ 09:13
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Merken

Jumbo boycot momenteel verschillende merken van Ferrero en DE Masterblenders. Ook enkele varianten olijfolie van het merk Bertolli liggen vanwege een prijsconflict op dit moment niet in de Jumbo- en C1000-winkels. Bij retailer Dirk is deze aanpak ook usance, dan loop je tegen een leeg schap met een protestbordje aan.

De woordvoerders van Douwe Egberts, Bertolli en Ferrero bevestigen de boycot aan vakblad Distrifood. ‘Het klopt dat verschillende producten van Douwe Egberts op dit moment geen deel uitmaken van het assortiment in de Jumbo- en C1000-winkels. Dat vinden wij uiterst vervelend voor de klanten, want zij zijn daarvan de dupe. We zijn met Jumbo in gesprek, maar er is nog geen overeenkomst’, aldus zegsman Norbert Cappetti van Douwe Egberts op het platform.

Boycot
Volgens Cappetti gaat het om capsules van L’Or espresso en Douwe Egberts, alle varianten Senseo, Douwe Egberts-koffie Aroma Rood 500 gram en twee varianten zwarte thee van Pickwick. De boycot duurt inmiddels een aantal weken. Recent lag Jumbo ook in de clinch met biermerk Grolsch. Buiten Jumbo is ook Dirk van den Broek een bekende ruziemaker met leveranciers. Een bordje boven een leeg schap waarin betrokken merk zonder de naam te noemen wordt beschuldigd van nalatigheid, is wat de consument dan aantreft. Uit het bordje blijkt dat de leveranties niet volgens de Dirk-norm zijn, defacto dat de klant wordt benadeeld. Als bij toverslag zijn die schappen meestal binnen een week weer gevuld. Zulke bordjes ontbreken nog bij Jumbo.

Franchisers
De franchisers of 'ondernemers' die namens Jumbo een winkel drijven, beginnen zich ondertussen te roeren.  ‘Een deel van de ondernemers koopt die producten nu bij derden in om de klant niet teleur te stellen. Het merendeel begrijpt de keuze van Jumbo echter wel, want de marges voor Senseo zijn echt minimaal’, zegt een Jumbo-ondernemer tegen Distrifood. Jumbo geeft geen commentaar op de strijd met de a-merkproducenten. Intussen ziet Martin van Kippersluis,  voormalige voorzitter van het hoofdbestuur van Super de Boer, een verharding van het retaillandschap, waarin ook steeds meer ondernemers worden betrokken. 


'Jumbo en AH blijven over'
'De menselijke maat is hard op weg te verdwijnen, tegelijk met het ondernemerschap. Het wordt allemaal corporate, kil en onpersoonlijk. Waar het vroeger nog ging over samen groeien en elkaar sterker maken, is het nu een ordinair machtsspel geworden dat absoluut is doorgeslagen naar de kant van de groothandels. Ze romen steeds grotere delen van de winst van de ondernemers af en zijn uit op de huurcontracten van ondernemers. Uiteindelijk zullen al die winkels filiaalbedrijven worden', zegt hij vandaag in het FD. Volgens Van Kippersluis blijven uiteindelijk alleen Albert Heijn en Jumbo over, als winnaars van de retail-eindstrijd waarin alle andere partijen dan zijn opgeslokt. Hij bepleit daarom wetgeving. Leveranciers zouden in die situatie nog meer dan nu gebaat zijn bij bundeling van krachten.
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken