PLUS zet nieuwe stap in MVO met uitloop-eieren van merk GIJS

PLUS zet nieuwe stap in MVO met uitloop-eieren van merk GIJS
  • Food-en-retail
  • 9 feb 2015 @ 15:15
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVOInnovatieFood

Retailketen PLUS meldt de volgende stap in haar verantwoorde beleid met 'het vriendelijkste ei van Nederland: het GIJS-ei' te zetten. Al sinds 2012 is PLUS de enige Nederlandse supermarktketen die uitsluitend vrije-uitloop- en biologische eieren verkoopt. Nu biedt PLUS naar eigen zeggen ook Nederlands vriendelijkste ei voor mens, dier én milieu. Het GIJS-ei sluit aan op het verantwoorde assortimentsbeleid van PLUS, waarmee de supermarktketen meegaat in de bewuste levensstijl van haar klanten.

Het vrije-uitloopei van GIJS is onderdeel van een proefproject van Milieudefensie, waarin de organisatie lokaal veevoer promoot. Daarnaast kent de Dierenbescherming het Beter Leven keurmerk 3-sterren toe aan de GIJS-eieren. 'Wij merken dat klanten steeds meer bewust en verantwoord willen leven. Maar liefst 60 procent van de consumenten vindt een keurmerk en dierenwelzijn belangrijk bij het kiezen van versproducten, volgens het GfK', zegt Eric Leebeek, commercieel directeur van PLUS. 'Klanten zoeken daarom naar producten die passen bij hun wensen en een verantwoorde levensstijl. Wij gaan hierin mee in ons verantwoorde assortimentsbeleid. Door onze krachten te bundelen met die van andere partijen, staan we nog sterker. StreekSelecties bijvoorbeeld vermarkt streekproducten landelijk. Milieudefensie is actief met haar project ‘op weg naar 100% lokaal veevoer’ en de Dierenbescherming houdt het dierenwelzijn in de gaten. Ik ben trots dat we onze klanten nu – als enige Nederlandse supermarktketen – een product kunnen bieden, dat het vriendelijkst is voor dier, mens én milieu.'

Milieuvriendelijk
Het GIJS-ei is het eerste pilotproject van Milieudefensie binnen de ‘op weg naar 100% lokaal veevoer’-campagne. Om milieu- en sociale schade in Zuid-Amerika terug te dringen, zet Milieudefensie zich in om in Europa meer soja te verbouwen. In Nederland gaan ook steeds meer boeren dit doen om oerwoudvrije producten mogelijk te maken. Het vrije-uitloopei van GIJS is afkomstig van zorgboerderij De Haam in Limburg. Daar worden niet alleen mens en dier goed behandeld – een goed milieu staat eveneens centraal. De kippen krijgen er namelijk alleen voer dat voor honderd procent afkomstig is uit Europa en binnenkort voor een groot deel uit eigen land.

Diervriendelijk
GIJS-eieren – een product van StreekSelecties – krijgen van de Dierenbescherming de hoogste waardering voor diervriendelijkheid – de enige vrije-uitloopeieren met deze waardering voor dierenwelzijn in Nederland. Het verblijf van de vrije-uitloopkippen op De Haam is volledig afgestemd op hun natuurlijke gedrag. Naast een uitgestrekt buitenverblijf is David een van de weinige boeren, die ook een grote overdekte uitloop heeft. Deze is lichtdoorlatend en aangekleed met bomen en speeltjes, zodat de kippen ook binnen natuurlijk leven.

Ook Mensvriendelijk
Niet alleen milieu en dier varen wel bij GIJS-eieren, het product is ook goed voor de mens. Als zorgboerderij biedt De Haam dagverzorging aan ouderen met een beperking. Zij helpen met het rapen en verpakken van de GIJS-eieren.
Prijs en beschikbaarheid
Vanaf deze week liggen de vernieuwde GIJS-eieren in alle PLUS-supermarkten, meldt de retailer, als doos van 4, 6 of 10 eieren. Een doos met 4 eieren kost 1,29 euro, met 6 eieren 1,69 euro en met 10 eieren 2,59 euro. Uit recent eigen onderzoek van MarketingTribune in samenwerkling met Ruigrok | Netpanel blijkt dat intussen ruim de helft van de Nederlandse consumenten let op duurzame aspecten bij het boodschappen doen. (PvWK)



 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken