PostNL profiteert van Chinese vraag babymelkpoeder
- Food-en-retail
- 25 feb 2015 @ 13:02
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Food
- 25 feb 2015 @ 13:02
- Redactie Food en Retail
De omzet van PostNL steeg met twee procent naar 4,25 miljard euro, blijkt uit de net gepresenteerde jaarcijfers. Het merk boekte een nettowinst van 226 miljoen euro. Dat was vooral te danken aan een toename van het aantal verzonden pakketjes. De pakketpost zag een groei van bijna 9%.De verzending van het Nederlandse babymelkpoeder heeft aantoonbaar bijgedragen heeft aan dit succes. PostNL noemt in het persbericht met name 'melkpoeder naar China' als belangrijke factor voor de groei van de internationale pakketpost.
In het vierde kwartaal alleen ging het om 600.000 babymelk-verzendingen, 1,5% van het totale aantal pakjes. Daar was € 14,5 miljoen mee gemoeid, meldt vakblad Boerderij.
Melkpoeder 'op de bon'
Dat Chinezen dol zijn op Nederlands babymelkpoeder speelt al langer. Chinezen wantrouwen de kwaliteit van hun eigen binnenlandse producten als gevolg van een stroom van voedselschandalen. Volgens PostNL versturen vooral familie of vrienden in Nederland de babymelkpoeder naar China. Supermarkten en leveranciers vermoeden dat ook georganiseerde 'bendes' zich op de markt begeven. Jumbo verplichte eerder kopers van babymelkpoeder voor een minimumbedrag ook aan andere boodschappen te doen. Opmerkelijk was de plaatsing van een Nutrilon-babymelkautomaat in winkelcentrum Hoog Catharijne, pal naast een PostNL-brievenbus waaruit de pakken duidelijk niet door de gleuf passen. Danone is het moederbedrijf van Nutricia. Eerder stelde de Zwitserse concurrent van babymelkpoedermaker Nutricia, te weten Nestlé, in een grote advertentie in de Levensmiddelenkrant en gericht aan Nederlandse retailers vanwege de Chinese run op de babymelkpoeder: 'Wij hebben de babyvoeding uitgevonden en hebben nog zat.' Behalve PostNL en Danone profitereert dus ook het Zwitserse Nestlé van de toegenomen vraag en zal dit in de resultaten te zien zijn.
(bronnen: De Boerderij, Foodlog, Levensmiddelenkrant, PostNL)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- babyvoeding
- Chinese run
- Zwitsers
- vraag
- Foodlog
- winkelcentrum
- De Boerderij
- advertentie
- Nutrilon
- Nutricia
- Nutricia
- Levensmiddelenkrant
- PostNL
- babymelkautomaat
- retailers
- Nestlé
- Hoog Catharijne
- Nederland
- resultaten
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing