Voor doorstart Schoenenreus is 'gore lef' nodig

Voor doorstart Schoenenreus is 'gore lef' nodig
  • Food-en-retail
  • 12 feb 2015 @ 15:08
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkWinkelen

De 121 Nederlandse winkels van de Schoenenreus zijn sinds woensdag weer open om de voorraad te verkopen. Het plan is dat de Schoenenreus een tweede doorstart maakt, er zijn vier serieuze kandidaten. Volgens MarketingTribune-columnist Paul Moers is de Schoenenreus-formule echter ‘kansloos’.

Moers snapt niet waar de Schoenenreus ‘het gore lef’ vandaan haalt, zegt hij op Nieuwsredactie. 'De Schoenenreus heeft echt geen enkel bestaansrecht meer. De keten heeft geen fluit aan de ontwikkeling van de formule en de ontwikkeling van schoenen gedaan', stelt Moers op het medium. Het is niet de eerste keer dat de keten failliet gaat. In januari 2013 ging de keten al uitgedund verder. Nu de winkel voor de tweede keer failliet is gegaan, gaan de schoenfabrikanten absoluut niet meer met Schoenenreus in zee, is de overtuiging van Moers. De niet bepaald sobere levensstijl van de directie na het eerste faillissement droeg al niet bij aan de geloofwaardigheid van de problemen, wordt door een Schoenenreus-kenner gemeld.

Onrealistische droom
Volgens Moers is het probleem van de Schoenenreus dat de retailer stil is blijven staan in de tijd. 'Het concern jaagt een gigantische droom achterna in plaats van realistisch te worden.' De Schoenenreus zal volgens Moers alleen maar in kwaliteit achteruit gaan en daar is de consument niet bij gebaat, zegt hij op Nieuwsredactie. 'Je hebt alleen recht van bestaan als een formule hebt die antwoord geeft op een vraag of probleem van de consument.' De opkomst van onlineshops als Zalando hebben het de traditionele schoenenbranche als geheel de afgelopen paar jaar niet gemakkelijker gemaakt. Zaken waar service, kwaliteit, ambachtelijkheid of service, aandacht en een scherpe prijs geboden worden, in combinatie met een fatsoenlijke bedrijfsvoering, staan echter nog fier overeind.
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken